מקור ראשון

פתח שני

לפעמים כל מה שצריך זה שיסתכלו עלינו שוב בעיניים מלאות אמון

הרבנית ימימה מזרחי

האז וא היה השדכן, בה"א הידיעה, של החסידות.

לא הייתה שיחת טלפון שלא ענה לה, אולי ייבנה בית ממנה?

הוא ענה אפילו באמצע סדר הלימוד, באמצע הארוחה, חמש דקות לפני כניסת השבת. הוא ענה למי ששאל מדוע עיני המשודך טרוטות ומדוע רגליה של המשודכת רחבות, והוא יפסיד אלף דולר מהצד הזה ועוד אלף דולר מהצד ההוא ובלבד שלא יאמרו: מי כאן השדכן? ולא ייענו.

היא מספרת לי בגעגוע על הרשימה. הרשימה של האלטערים, אלה שטרם נישאו, ובחסידות נעשים זקנים בגיל צעיר מאוד. בכל ערב שבת הוא יטלפן לזוג הורים מודאגים ויציע מישהו למישהי. אז שוב ושוב היא תשאל אותו: והרי זו הצעה לא רלוונטית! ואתה הרי יודע שהוא לא ירצה בה ואפילו ירצה - היא תסרב, ועל מה ולמה השיחה הזו עכשיו? והוא עונה, מפני שהוא תמיד עונה כשמדובר בשידוך: "שלא ירגישו שהם כבר לא רלוונטיים בעולם". והרי אתה יודע שלא תהיה כאן תקיעת כף ובדיוק על זה מתוודים ביום הכיפורים, באות כ"ף, לאמור: "כיזבנו", יצרנו ציפיות שווא ואכזבנו.

ואז, הפלא: אחרי זמן לא רב היא תשמע אותו שואג: "מזלטויב!". וזה אף פעם לא יקרה עם מי שהוא הציע, וכשתשאל אותו איך זה ייתכן הוא יענה לה, בסבלנות של הלל: "חייב אב להשיא את בתו וכשהוא כבר לא מאמין בה, כשאפילו בעיניו היא לא רלוונטית, הוא לא יכול למלא את החובה שלו. ואז מטלפן השדכן, בה"א הידיעה, של החסידות ואומר: כלה נאה וחסודה, ויש לי הצעה. וכשהבת תצא מהחדר ותשאל בשקט: מי זה היה? הם יביטו בה, אמה ואביה, במבט שלא הניחו עליה | | י"ב באייר תשפ"ב | 13.5.2022 מזמן ויענו: אה, זה היה השדכן, למה את נראית מופתעת? למה שלא יציעו לבחורה מדהימה כמוך, אה? והמבט הזה שלהם", כך היה אומר לה, "הפך אותה שוב רלוונטית, קודם כול בעיניהם, הפך אותה לכלה". כך הוא ענה, עד שלא ענה.

והיא טלפנה וטלפנה, שוב ושוב, ואיך ייתכן שהוא לא עונה למשודכת, למשודכת שלו? והיא מתהלכת בבית כמו אשת רבי שמעון בר יוחאי כשהוא במערה ולא מגלים לה איפה הוא. ואין לה אוויר ואין לו אוויר והיא מרגישה שהיא מטלפנת סתם וזה כבר לא רלוונטי והלב שלה מתכווץ וליבו שלו נמעך ונדם וכבר לא כדאי הוא רבי שמעון לסמוך עליו הפעם. וערב שבת מגיע והיא תשאל ותשאל בעיניים טרוטות שאלות של ערב שבת, והוא יתעטף לבן אחרי הרחיצה ולא יענה הפעם ולא יענה.

והיא תרגיש זקנה כל כך ולא רלוונטית בעולם וכמה תבכה כשהיא תפגוש פתאום, בערב שבת אחד, במגירה את הרשימה ההיא של האלטערים. מאז שהלך עובר עליהם שבוע ועוד שבוע בלי שהאיש שלה יציע להם הצעה לא רלוונטית כדי שיהפכו פתאום רלוונטיים בעיני הוריהם ויתחתנו למזל טוב. אז היא התחילה להתפלל בעבורם בכל ערב שבת, בדמעות היא מבקשת עליהם ועליהן כדי שאבא בשמיים יראה את האישה בה"א הידיעה של השדכן של החסידות מדברת על מישהו או על מישהי ויאמר, אם אשת השדכן עדיין מזכירה את הבת הזו, אולי היא עדיין רלוונטית ודווקא יש לו מישהו להציע לה, למה לא? הוא הרי חייב להשיא אותה!

ויום אחד היא שומעת שיחת טלפון שמתנהלת בין בנה הגדול למישהו עלום והיא יוצאת מהחדר ושואלת: מי זה היה? וילדה, מביט בה בשקט, במבט חדש: "זו הצעה בשבילך, אמא. ובעצם, למה לא? הא?", והיא כועסת וצוחקת ובוכה כי זה ממש לא רלוונטי, אבל המבט הזה, בדיוק המבט שלו, שמונח עליה באמון, בתקווה, בתחינה.

ולפני זמן לא רב, בערב שבת, מטלפן אליי החתן שלה ואומר לי: "מגיע לנו מזל טוב. אלמנת מירון התחתנה". ואני לא מאמינה ושואלת מיליון שאלות מעצבנות: "זה אמיתי? היא מאושרת? הוא איש טוב?". ואני יודעת פתאום שכמו פסח שני, יש ל"ג בעומר שני. כי בל"ג בעומר הראשון הם נדחו מחוץ לאסקופת העזרה, הם ותפילתם, והרגישו שנגרעו מכל הרשימות הרלוונטיות. למה ניגרע, הם שאלו.

וכשהגיע זוג לרבי שמעון והאיש אמר לו: הזוגיות שלנו מתה, הוא אמר להם: בסדר, לכו ועשו מסיבת גירושין. ובמסיבה, משתכר האיש ואומר לאשתו: "ראי כל חפץ טוב שיש בבית וטלי אותו ולכי לבית אביך". אז היא לוקחת אותו לבית אביה, את האיש השיכור שלה, אך ורק כדי לראות את העיניים של אבא: "אז מה אתה אומר, אבא? זה רלוונטי? אני רלוונטית? העוד לי בנים במעיי אבא?"

אני מבקשת מה' שיקרא ברשימת האלטערים בפסח שני. שיקרא בה באמון מוחלט. שיקרא לכל מי שנדחה מאסקופת העזרה: בוא הביתה ותשטוף את הפנים.

היא מספרת בגעגוע על הרשימה של האלטערים, שטרם נישאו. בכל ערב שבת הוא יטלפן לזוג הורים מודאגים ויציע מישהו למישהי. והיא תשאל אותו: זו הצעה לא רלוונטית! על מה ולמה השיחה הזו עכשיו?

ביקורת תרבות

he-il

2022-05-13T07:00:00.0000000Z

2022-05-13T07:00:00.0000000Z

https://digital-edition.makorrishon.co.il/article/282991108497874

Israel Hayom