מקור ראשון

צרות בצרורות

מרוב התלהבות לשדרג את ואטסאפ, הגרסה החדשה שלה הופכת את השימוש למעצבן עד כדי כך שכרגע נראה שבמקום פריצה לשווקים חדשים יש חשש שהיא בדרך להתרסקות

|

מאז עידן התוהו ובוהו וחושך על פני תהום הבראשיתי שבו נברא המדור הזה יש מאין, נרשמו כמה מקרים של תלונה שנדחפה כלאחר יד למדור עתידי כלשהו. על פי רוב, ההבטחות הופרו בגסות. קראו לנו נוכלים, שלפו את שלטי המחאה, תצעקו עלינו בטקסים ממלכתיים, אבל בסוף יש משהו קצת משעמם בחזרה לנושא שדיברנו עליו לא מזמן. ואם עבר מספיק זמן, חזקה על הנושא שכבר אינו רלוונטי.

ואחרי ההסתייגות הנ"ל, נעשה בדיוק את זה ונחזור לנושא שהוזכר לאחרונה: הוואטסאפ החדש. ואם להיות יותר ספציפיים, ואטסאפ וב. צרות כידוע באות בצרורות, ומאז שהמדור הביע תסכול לפני שבועיים מהצרה הקטנה שחווה לאחר עדכון הגרסה, יותר ויותר אנשים הביעו תסכול דומה – שלא לומר זעם מחריד.

זה שנים שוואטסאפ שולטת בשוק אפליקציות ההודעות הפרטיות ביד ברזל. בשיא הימים העליזים של המסרונים היא השתלטה על המרחב, ומאז אין שנייה לה. וייבר, מסנג'ר, טלגרם, סיגנל - המתחרים לא הצליחו לשנות את שוק התקשורת המרכזי של הישראלי הממוצע. הייתה לזה סיבה מצוינת: ואטסאפ פשוט טובה מהחלופות. היא לא מאובטחת כמו סיגנל או | י"ב באייר תשפ"ב | 13.5.2022 מגובה כמו טלגרם, אבל היא הצליחה לאזן יפה בין הגורמים, ליצור חוויית משתמש נוחה וחלקה ולקנות משתמשים רבים עד כדי כך ששמה הפך לשם נרדף להודעה. ואז התחילו הבעיות.

מכיוון שאנחנו בקושי זוכרים מה קרה בחדשות האתמול, שלא לומר אלה מלפני שנה־שנתיים, קל לשכוח שכמעט הייתה פה רעידת אדמה דיגיטלית בדרגת 9 בסולם "אפל מפות", כשוואטסאפ התכוונה לפתוח קצת את חוקי הפרטיות שלה (בגלל לחץ מצד חברת האם שנקראה אז פייסבוק), ואנשים נהרו בהמוניהם לאתר חלופות מאובטחות יותר. או לכאורה מאובטחות יותר, במקרה של טלגרם. הסערה הזו שככה כשבוואטסאפ פרסמו הודעת "בעצם לא" קלאסית שהרגיעה את הרוחות אך לא באמת הביעה כוונה לוותר לחלוטין על העניין. פניית הפרסה לא הגיעה בגלל המחאה השולית יחסית בארץ, אלא משום שמבחינת ואטסאפ זו הייתה בדיקה בזעיר אנפין למחאה גדולה הרבה יותר שיכולה להתפתח במדינות בגודל אמיתי.

אז כולנו נרגענו לזמן מה, ואז בסוף ינואר נראה שהאפליקציה הולכת להשתדרג, לאחר ההכרזה שמטא מתכוונת להשקיע סכומי עתק בקידומה באחד השווקים הגדולים בעולם: ארה"ב. האמריקנים טרם הסכימו למסור גם את חוויית ההודעות הפרטיות שלהם בידי לתגובות, המלצות, משחקים (ותמיכה טכנית לשואבי אבק) שגרו לנו מייל: צוקרברג וחבר לטאותיו. החדשות הללו הובילו לטעות מפוארת בחיזוי - המדור שיער שהמאמץ לחדור לשוק האמריקני יוביל לשדרוגים ניכרים ביישומון, שישפרו את חוויית המשתמש. בפועל, בינתיים קורה ההפך.

ואטסאפ וב הפך לקטסטרופה. השדרוג שהוצע למשתמשים – להיות מחוברים לארבעה מחשבים בו־זמנית גם ללא טלפון סמוך – מתגמדת נוכח סדרת תקלות, באגים וקשיים שהופכים את הכול למתסכל עד טירוף: צ'אטים שלא מתעדכנים, לינקים תקולים, המתנה של דקות (במקרה הטוב) כדי להתחבר במחשבים מסוימים, ועוד היד נטויה.

חברה שבאה לברך אבל מקללת היא לא סיפור חדש. בעידן הטכנולוגי וגם לפניו היו אינספור מוצרים שהפכו לתו התקן בשוק, ואז - דווקא מתוך רצון להתקדם - החברות המייצרות הטילו בהם מום דרמטי עד כדי כך שהחריבו במו ידיהן את המוצר שעבדו קשה כל כך כדי לבנות (ראו לדוגמה: ‪New Coke‬ של קוקה קולה). אין לדעת אם אנחנו אכן עדים לתחילת הסוף של ואטסאפ או לעוד מעידה קטנה בדרך לשליטה מוחלטת בשוק. דבר אחד בטוח: ככל שהתקלות יימשכו, כך האפליקציות האחרות בשוק ייראו קורצות יותר ויותר.

צניחה חופשית

מטעמים שונים ומשונים (הבוסים התחילו לתהות איך יש לנו כל כך הרבה זמן לראות סדרות), הצרות של נטפליקס לא סוקרו כאן בהרחבה בשבועות האחרונים. ובכל זאת, אם כבר עוסקים בסכנת קריסתם של שירותים פופולריים בגלל הידרדרות באיכות, קשה לא לציין את ענקית הסטרימינג שהתחילה חזק וכעת הולכת ומאבדת מערכה. השמועה שבקרוב יושק מסלול צפייה עם פרסומות הופך את המצב לעצוב עוד יותר. המדור מקווה לחדשות משמחות.

דיגיטל // אלחנן שפייזר

he-il

2022-05-13T07:00:00.0000000Z

2022-05-13T07:00:00.0000000Z

https://digital-edition.makorrishon.co.il/article/283008288367058

Israel Hayom