מקור ראשון

מחולל הפרעות ב"שמעון הצדיק" זכה בשחרור מוקדם

מוראד עטיה נידון לתשעה חודשי מאסר, וריצה שישה בלבד, בשכונה חגגו השבוע לכבודו

שילה פריד

תושב שכונת שמעון הצדיק בירושלים (שייח' ג'ראח) שעורר את המהומות בשכונה לפני שנה שוחרר השבוע לביתו לאחר שמאסרו קוצר מאוד ביחס לעונש שהוטל עליו.

מוראד עטיה, חבר ועד השכונה, נעצר באוגוסט 2021 בעקבות חלקו במהומות שחוללו שם ערבים במהלך מבצע שומר החומות. לפי הדיווחים יסד עטיה בביתו "בסיס" של חמאס יחד עם פעילים קיצוניים נוספים, במטרה לפגוע בכוחות הביטחון. לשם כך הוא כינס פגישות עם גורמים המזוהים עם חמאס, החזית העממית, החזית הדמוקרטית והג'יהאד האסלאמי.

לפי האישומים נגדו, הוא והמשתתפים במפגשים קשרו "להסלים את העימותים בשכונת שייח' ג'ראח, כדי שיישאו אופי אלים ויכללו יידוי אבנים, זיקוקים ובקבוקי תבערה לעבר אנשי כוחות הביטחון".

בין השאר הואשם עטיה שקנה מכל בנזין לצורך הכנת בקבוקי תבערה, מימן ב־002 שקלים קניית זיקוקים לשימוש במהלך העימותים, וגייס מאות שקלים נוספים לאותה המטרה. עטיה הורשע לפני כחודש וחצי במסגרת הסדר טיעון מקל, שבו הושמט פירוט ארגוני הטרור שנציגיהם השתתפו במפגשים, אך הוזכרה העובדה שקנה מכספי ועד השכונה זיקוקים כדי לירות לעבר השוטרים.

סגן נשיא בית משפט השלום בירושלים ירון מינטקביץ' גזר עליו שנת מאסר בפועל, שהחלה להימנות מיום מעצרו, 1 באוגוסט. אך השבוע, כאמור, שוחרר עטיה לחופשי.

ההחלטה לשחררו נבעה מכוח

פקודת "שחרור מנהלי", המתבצע בהתאם לתפוסת המקומות בבתי הסוהר. עקרונות השחרור המנהלי הוסדרו 1993־ב בפקודת בתי הסוהר, כדי להתמודד עם מצוקת מקומות הכליאה, תוך יישום החוק הקובע שאין לכלוא אסירים ועצירים בצפיפות העולה על 4.5 מ"ר לאסיר. כך משתחררים באופן אוטומטי אסירים פליליים שנידונו לפחות משלוש שנות מאסר, ואסירים ביטחוניים שנידונו לפחות מארבע שנים.

בדף הפייסבוק של התושבים הערבים בשכונה נכתב ש"ללא הודעה מוקדמת ובמפתיע, כוחות הכיבוש שחררו את עטיה לאחר שישה חודשי דיכוי מאחורי סורג ובריח".

עם שובו של עטיה לביתו קיבלו את פניו חבריו ושכניו, וערכו לו חגיגת שחרור. תושבי השכונה היהודים חגגו פחות: "בלילות האחרונים שחרורו וחזרתו לאזור מורגשים היטב", אמרו לנו בשכונה. "מדי לילה החגיגות נמשכות שעות ארוכות, באווירת ניצחון. אנחנו מקווים שהאווירה הזו לא תגלוש לאלימות ולמראות הטרור שהיו פה בעבר. לשמחתנו המשטרה מודעת למצב ולכך שיש נגדו חמישה חודשי מאסר על תנאי. אנו מקווים שזה ירתיע אותו מלשוב לפעילות ולשלהב את האווירה".

ב"ערי ישראל", ארגון המאגד תושבים ופעילים מערים מעורבות, נמסר ש"שחרורו של מוראד עטיה, שפעל להקמת תא חמאס בלב ירושלים, הוא תעודת עניות למערכת המשפט וזריקת אנרגיה למי שחפץ בהפצת טרור בכל מקום. כל פורע ממוצע יודע שגם אם ייתפס וגם אם יקים תא טרור – עונשו יהיה נמוך מאוד עד כדי אפסי".

עמוד ראשי

he-il

2022-05-13T07:00:00.0000000Z

2022-05-13T07:00:00.0000000Z

https://digital-edition.makorrishon.co.il/article/283510799540690

Israel Hayom