מקור ראשון

כפר־קאסם, רביעי, 10:00

אסלאם מנסה להיזכר בשם המשפחה של מנסור, לעבאד כואב שמאשימים את כולם בגלל מחבל אחד, וזאב, ממשחררי ירושלים, חושב שהטרור הוא גורלנו. האבסורד כמכנה משותף יקי הפשטיין והצלם יוסי אלוני

מילה לפתיחה: כחצי שעה לפני שאנחנו מגיעים לכפר־קאסם מודיעה סיעת רע"ם שהיא נשארת בקואליציה, בבוקר מותה של עיתונאית אל־ג'זירה במהלך חילופי אש בג'נין. אבל ברחוב לא מורגשת תכונה מיוחדת בקרב האנשים כשהם נשאלים על הנושאים הבוערים. גם השב"חים מהרשות לא יודעים על מה המהומה התקשורתית. פרנסה, שקט ואי בהירות הם נושאי רוב השיחות עם תושבי הכפר. החלוקה בין צעירים לוותיקים מובהקת: הדור הוותיק מכוון יותר להכרה במציאות המורכבת, אך בשיחות עם הצעירים (בעיקר הגברים) מורגשים יותר המתח והחשדנות.

אסלאם באדיר, ,38 כפר־קאסם

על המפה: אני מאמן כדורגל, לא פוליטיקאי.

המצפן: אני מתרחק מהעולם הפוליטי. לא שייך לשם ולא אוהב אותו. ככה תמיד הייתי. אני מתה עניין בכדורגל יותר מאשר בעוה למות האלו. בכנסת אני מצביע לשּו ִאְסמו... מנסור. רגע, תן לי להיזכר... רע"ם. בתקופה האחרונה אני בכלל לא נכנס לחדשות אבל שומע פה ושם.

ברק ורע"ם: ההליכה לממשלה של מנסור היא צעד טוב, אבל תכל'ס לא קיבלנו כלום עד עכשיו. כרגע אנחנו רואים שהוא עושה טוב לעצמו ולסביבה שלו. קיווינו שיפתור הרבה בעיות לגבי הבתים שנהרסים, יתמוך כלכלית במגזר הערבי. יש תחושה שמה טפלים קצת בפשיעה, אבל זה לא מורגש כרגע. זה גם באשמת המשטרה, שלא עושה הרבה כדי לפתור את הבעיה.

אין לי בעיה שיישארו בממשלה, חלק מהעניין בפוליטיה קה הוא להתערבב במפלגות אחה רות. אבל שיטפלו בבעיות ויעשו חשבון נפש על הטעויות שעשו ויתקנו את זה, אחרת מה הטעם.

עבאד עיסא, ,65 כפר־קאסם

על המפה: מאיפה אתם, מהה טלוויזיה או מהעיתון? בוא נדבר, אין בעיה. אני בעל תחנת דלק ומתעסק בנדל"ן פה בכפר. נדבר הרבה על פוליטיקה?

המצפן: אני מעדיף לא לענות למי אני מצביע, זה פרטי מבחיה נתי. אני עסוק בפוליטיקה ובמה היה יכול להיות פה אם היינו קצת יותר סבלניים, שני הצה דדים. החיים יכולים להיות טובים יותר אם אנשים יכבדו זה את זה קצת יותר. כל אחד והדעות שלו, כל אחד והאמונה שלו. בלי שום אלימות מכל צד שהוא, ככה יהיה בכלל הכי טוב.

אני עובד הרבה עם יהודים, משכיר להם מחסנים, ומסתדרים יופי. פעם החיים היו יותר קלים וגם יותר טובים. רוב האנשים נמצאים היום במתח, זה נכון גם לפרנסה. הדרישות של החיים גדולות יותר, כולל הדרישות של המשפחה והילדים.

אי אפשר, על כל מעשה של בן אדם אחד דפוק, להאשים את כל הערבים. יש שני מיליון אנשים פה בקרב ערביי ישראל, למה אתם מאשימים את כולנו בגלל בן אדם אחד? זה מצב לא נעים. כשהיה הפיגוע באלעד שמעתי את איך קוראים לו שם, הרב הזה (איתמר בןהגביר, י"ה). בשביל מה לחמם, תגיד לי?

ברק ורע"ם:

אני רוצה דווקא להגיד שאני בעד שיהיה דוהקיום וערבים ויהודים ישבו באותה הממשלה. לא משנה איזו ממשלה, שיהיו ביחד ויכבדו אחד את השני. לא אכפת לי מי יעלה לשלטון אבל אכפת לי שהערבים ייקחו חלק בשלטון ולכן אני שמח שהם נכנסו לקואליציה.

לפי הימים האלו המצב לא ממש נוח שם בקואליציה לשני הצדדים, אבל הייתי אומר לעבאס: תישאר, אל תצא. יש מקום לכוה לם, שכל אחד יתפלל איפה שהוא רוצה ולא יפריע לאחרים. אתה מאמין שהכותל קדוש? תתפלל שם, תעשה מה שאתה רוצה. למה אתה צריך ללכת להתפלל איפה שהמוסלמים מתפללים? בלי אליה מות, כמובן, חשוב לי להגיד.

סירין סרסור, ,34 כפר־קאסם

על המפה: אני רוקחת בפתחה תקווה, בקופת חולים מכבי, שפיה גל שלוש, מכיר? בעלי גם רוקח, אבל עוזר פה למשפחה שלו בחנות לחומרי בניין. תקפוץ גם אליו, יהיה לך מעניין.

המצפן: בבחירות של הכפר אני הולכת להצביע, אבל לכנסת - צריך ממש לשכנע אותי. בכל מקרה, אני מצביעה מה שאומרים לי להצביע כי זה לא התחום שלי ואני לא מבינה בזה כלום. במצב שהיה עכשיו עם עזה אני חייבת להגיד שפחדתי ללכת לעבודה. אני חוזרת בחושך וגם נראית ולבושה כמו ערבייה ולך תדע מי יתקוף. רק תנו לנו לחיות ותנו לנו שוויון ושקט ושלום.

ברק ורע"ם: לא מעניין אותי אם מנסור עבאס יהיה בממשלה או לא. תראה, אני אוהבת שקט. אנחה נו לא בחרנו את המצב הזה שאנחה נו חיים בו, מה שצריך לעשות זה לנסות להסתדר עם מה שיש וזהו. הכול תלוי בלב שלך. אם הוא נקי זה אפילו לא קשור לדת. אפשר להסתדר עם כולם אבל אתה רוצה גם שכולם יסתדרו איתך.

בעבודה למשל אנחנו ממש משפחה, יהודים, ערבים, רוסים. אבל בין הלקוחות יש כאלו שאתה פתאום מגלה שאם יש בעיה בתה רופה שסיפקתי להם, יוצאת מהם הגזענות. תן לי לחיות חיים טוה בים של משפחה, עבודה וחברים. לא להיכנס לוויכוחים פוליטיים. למזלנו בגלל המיקום כפרהקאסם שונה מהשאר, גם מבחינת הפרנה סה וגם מבחינת הביטחון.

זאב פלת, ,70 פוריה־עילית

על המפה: אני מנהל פרויקט בפארק לב הארץ. פארק תעשייה בין ראשההעין לכפרהקאסם. מגיע פה לכפר לאכול פעם בשבוע בערך עם מנהל העבודה שלי.

המצפן: אני ודאי הולך להה צביע. הצבעתי לבני גנץ. הוא התקווה שלנו, אני מאוד מבסוט ממנו. הוא שקול, הוא רציונלי ויש לו אג'נדה חברתית וכלכלית שאני סומך עליה.

אני מאוד מרוצה מהממשלה הזאת באופן כללי. חלילה, שלא תתפרק. הוא ובנט הצילו את המה דינה, שלא יפרקו כלום. בנט נופל על שטויות, צעירּות מה שנקרא, והקיף את עצמו באנשים לא טוה בים מספיק, אבל הוא הציל את המדינה ואני מעריך אותו למרות שלא בטוח שהוא בשל.

מאוד התקררתי מלפיד ומהאישיות שלו, נראה שאין לו את זה. אם הבן אדם לא היה פה ביום השואה, והוא לא נוכח ולא מורגש, כנראה אין לו את זה.

ברק ורע"ם: הערבים הם אזרחי המדינה, הגיע הזמן שהה ערבים ישתתפו בהחלטות. אני מאוד מעריך את מנסור עבאס ואת הצעדים שהוא עושה. אני מבין שזו בעיה שאנחנו נשענים עליו כיהודים, אבל אין לנו בריה רה אחרת. אפשרות אחרת זה מירי רגב, או סמוטריץ' ובןהגביר.

מה אני אגיד לך, הטרור והפיה גועים הם גורלנו. זה יחזור ונילחם בזה כל פעם. הייתי בה76' בירושה לים עם הצנחנים. נמשיך להילחם תמיד. אבל מאוד התעודדתי מטה קסי יום העצמאות. לשמוע את בוז'י, את כוכבי, גנץ. יש להם את זה. בכלל, בוז'י, הייתי מצניח אותו עכשיו לראשות הממשלה.

דעת קהל

he-il

2022-05-13T07:00:00.0000000Z

2022-05-13T07:00:00.0000000Z

https://digital-edition.makorrishon.co.il/article/283515094507986

Israel Hayom