מקור ראשון

הכנסת התפזרה, בחירות כלליות שבועיים אחרי החגים

122 ימים לפני פתיחת הקלפיות, יאיר לפיד התמנה לראש ממשלת המעבר; בליכוד, בעבודה, בציונות הדתית ובמרצ נערכים לפריימריז

עטרה גרמן

אתמול, ראש חודש תמוז, 30 ביוני ,2022 כמה דקות לפני השעה 11 בבוקר, הצביעו 92 מחברי הכנסת בעד פיזורה ובעד קיום הבחירות הכלליות ב־1 בנובמבר, ז' במרחשוון תשפ"ג, היום שבו לפי ההלכה מתחילים לבקש על הגשמים – "ותן טל ומטר". איש לא הצביע נגד. 28 ח"כים נמנעו או נעדרו, ובהם כל נציגי העבודה וישראל ביתנו, שזעמו על אי העברת חוק המטרו. גם החוק שנועד לקצר את הליך ביטול הוויזות לאמריקה לא עבר.

נפתלי בנט ויאיר לפיד החליפו במליאה מקומות באורח סמלי, אף שחילופי התפקידים הרשמיים ביניהם נכנסו לתוקף רק אמש בחצות, ללא צורך בטקס מיוחד או שבועת אמונים. אחר כך הלך לפיד ליד ושם, לא לכותל המערבי, ולנוכח אש התמיד שם הבטיח: "תמיד אשמור על ישראל חזקה".

ראש האופוזיציה ומנהיג המפלגה המובילה בסקרים, בנימין נתניהו, הגיע לקניון מלחה עם פמליה צנועה, והתקבל שם באהדה. בבוקר עוד הספיק לתקוף בכנסת את הממשלה היוצאת. ״הביטחון שלנו הושפל", קבע, "הכבוד הלאומי נרמס בשנה האחרונה״. הוא עוד לא היה מצויד אז בגילוי של שמרית מאיר, היועצת המדינית לשעבר של בנט, שאמרה בריאיון לידיעות אחרונות שבנט הסכים להסתייע בהצבעות בכנסת ברשימה המשותפת, ושהיחסים מול רע"ם התאפיינו ב"סחטנות וכניעה".

יו"ר מפלגת הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ' אמר בצהריים: "ביום הזה אין בי שמחה לאיד, יש בי תקווה גדולה לעתיד של תיקון". במפלגתו הוחלט שהבחירות המקדימות לתפקיד יו"ר המפלגה ולרשימה לכנסת יתקיימו בכ"ו באב .)23.8) ועידת מפלגת העבודה קבעה את הבחירות הפנימיות שלה למועד מוקדם בהרבה – 18 ביולי, י"ט בתמוז. בשאר המפלגות, למעט מרצ וחד"ש, אין בחירות פנימיות, אלא מנהיג שמרכיב את הרשימה או ועדה רוחנית.

"בחירות חמישיות בתקופה קצרה כל כך מאוד לא בריאות למדינה", אמר בלשון המעטה נשיא המדינה יצחק הרצוג כשראש ממשלת המעבר התייצב אחר הצהריים במשכנו. לפיד הזכיר במעמד החגיגי אך הצנוע את ההתכתשויות הפוליטיות שהיו ביניהם בעבר, והגדיר אותן "מחלוקת לשם שמיים". ב־221 הימים הקרובים צפויות עוד הרבה מחלוקות כאלו. לנוכח תוצאות הבחירות בארבעת הסבבים הקודמים ייתכן שהן יהיו רק מבוא לעוד מערכת בחירות, לשם שמיים כמובן.

הכישלון של בנט, ההישגים של בנט, קרב חייו של נתניהו, לאן מועדות פני איזנקוט, תסריטי העימות לפידגנץ ומה חושבים הבוחרים באשדוד עטרה גרמן, יאיר שרקי, ארי שביט, חגי סגל, אורלי גולדקלנג, משה מאירסדורף, ריקי ממן ויאיר שלג

עמוד ראשי

he-il

2022-07-01T07:00:00.0000000Z

2022-07-01T07:00:00.0000000Z

https://digital-edition.makorrishon.co.il/article/281505049911384

Israel Hayom