מקור ראשון

אחרי מבצע העלייה בעת מלחמה: יעקב חגואל נפרד מראשות הסוכנות היהודית

בחודשים האחרונים ניהל חגואל כיו"ר הסוכנות בפועל את מערך הסיוע ליהודי אוקראינה והעלייה ממנה ומרוסיה "המבצע לא הסתיים, אם כי כעת הוא דליל. יש משבר ואנחנו צריכים להיות שם"

מיכאל טוכפלד

יו"ר ההסתדרות הציונית יעקב חגואל ייפרד באוגוסט מאחד הכובעים שהוא חובש כעת, וימסור את שרביט יו"ר הסוכנות לידי אלוף במיל' דורון אלמוג, שנבחר לאחרונה למשרה הנכבדה אחרי הליך ממושך. חגואל יישאר יו"ר ההסתדרות הציונית עד תום הקדנציה וגם רואה את עתידו במוסד, אף שלאחרונה הוצע לו להתמודד לכנסת בפריימריז בליכוד.

"ההסתדרות הציונית היא מקום מיוחד שנוגע באתגרים רבים ויכול להניע תהליכים", הוא אומר לנו השבוע. "מי שיודע מה עשינו בחודשים האחרונים באוקראינה לא יטען לעולם שההסתדרות הציונית היא גוף אנכרוניסטי שעבר זמנו. אנחנו הארגון היחיד מכל זרועות המדינה שנערך להציל את היהודים ובנה תיק מבצע עוד כשהחלו ההתראות, חודשיים לפני המלחמה. הכנו 4,000 מיטות בבתי מלון במולדובה, בפולין, ברומניה ובהונגריה, והקמנו מערך הסעות באוטובוסים - בלי שקל אחד מממשלת ישראל ובלי שורה בתקציב שלנו".

בתוך שעות מאז שהתותחים פתחו באש, מספר חגואל, נפתח בהסתדרות הציונית מוקד טלפוני עם מספר אוקראיני וישראלי לקבלת פניות. בימים הבאים הגיעו למוקד אלפי פניות ביום. הפעילות החלה במקביל גם ברשתות החברתיות. "כל יהודי שביטא מצוקה קיבל מענה", אומר חגואל. "העברנו 40־30 אלף איש בגבול. בתוך אוקראינה, בלבוב, היו 700 מיטות לנשים שנאסר על בעליהן לצאת מהמדינה בהוראת הממשלה. היו שם תורים אדירים לעלות לאוטובוסים, והיו שעמדו שלושה או ארבעה ימים. הלב נקרע".

84 עובדי הסוכנות באוקראינה נסעו לנקודות הגבול עם אוכל, שמיכות וחטיפי אנרגיה, "הכול תחת דגל ישראל", אומר חגואל. "חשבנו על מה שעלול לקרות לקהילה היהודית ביום שאחרי המלחמה, במדינה שרמת האנטישמיות בה גדולה ביותר. הבנו שאם נעזור רק ליהודים, יום אחרי המלחמה הקהילות היהודיות יסבלו. לכן השתדלנו לעזור לעם האוקראיני בכללו. אנחנו צופים גל אנטישמיות גדול מאוד באוקראינה

וברוסיה, ונערכים בהתאם".

"מורים לבתי הספר, שעסוקים בשמירה על היהדות, על רוח האדם ורוח הקהילה; מחלקה שעוסקת בחוסן קהילתי; חיזוק מערכות החינוך היהודיות והמוסדות היהודיים. יש משבר, ואנחנו צריכים להיות שם. שלחנו לפולין פסיכולוגים שעזרו לפליטים היהודים להתמודד עם הטראומה".

מה המצב כיום, כמעט ארבעה חודשים לתוך המלחמה באוקראינה?

"המבצע שלנו לא הסתיים, אם כי כעת הוא די דליל. במקום באלפים, אנחנו מטפלים בכמה עשרות אנשים מדי יום. העברנו יותר מ־004 אוטובוסים מלאים לתחומי המדינות השכנות. כל אוטובוס כזה הוא מבצע: לאתר נהגים שמוכנים לנסוע, לאתר את האנשים, להתגבר על כוחות מיליציה שעלולים להפריע ולתת מעטפת ביטחונית".

קקק

טענות נשיא אוקראינה שישראל אינה מסייעת די לידידתה, לא פגעו בעבודת הסוכנות. "יש לי קשרים טובים עם שגריר אוקראינה וגם עם שגריר רוסיה", אומר חגואל, אך אינו מספר שהשגריר האוקראיני פנה אליו כמה פעמים בבקשות לסיוע בציוד מלחמתי, בין השאר בניסיון לעקוף את סירוב משרד החוץ להיענות לבקשות הסיוע. הסוכנות כן שינעה לאוקראינה ארבעה אמבולנסים ממוגני ירי, תרומת מגן דוד אדום. "הבאנו 500 טונות ציוד שנאסף ברשויות המקומיות לכל העם האוקראיני, לא רק ליהודים. לבית החולים שהקימה ממשלת ישראל אין אח ורע".

ההיסטוריה היהודית הכירה מצבים של יהודים אזרחי מדינות הנלחמות זו בזו, וכתוצאה מכך גם יהודים הנלחמים אלה באלה. איך מתמודדים?

"אותי מעניינים רק יהודים שהם במנדט שלי. אני הולך בין הטיפות בהתבטאויותיי ובפעולותיי. אני זוכר שיש יהודים באוקראינה, אבל יש הרבה יותר יהודים ברוסיה. אגלה לך סוד. בארבעת החודשים האחרונים עלו 15 אלף עולים מאוקראינה 10,000־ו עולים מרוסיה. עד סוף המערכה, אני מעריך שמספר העולים מרוסיה יהיה גדול יותר ממספר העולים מאוקראינה, בגלל המצב שם. אני שומע מהשליחים שלנו שהעיצומים על רוסיה פוגעים באזרחים. לא קל לחיות שם. החיים משתנים ואין אופק. אנשים מחפשים מוצא".

הביטחון הפיזי של יהודי העולם מסור בידי הממשלות המקומיות, אבל הסוכנות משתפת פעולה עם זרועות הביטחון של מדינות שונות כדי לסכל פעולות טרור אנטישמיות. לדברי חגואל, בעקבות שרשרת הפיגועים בטולוז במרץ ,2012 שנרצחו בה שבעה בני אדם ובהם ילדים יהודים ומורה בבית הספר אוצר התורה בעיר, הקימה הסוכנות קרן לביטחון הקהילות, המסייעת באמצעים פיזיים.

"לפני שלוש שנים, המחבל מהאלה בגרמניה נכשל בפריצתו לבית הכנסת ביום כיפור ולא הצליח לרצוח 53 יהודים שהיו בפנים, בזכות דלת ממוגנת שהקרן שלנו התקינה", אומר חגואל. "אנחנו מטפלים ברוב בתי הכנסת בעולם, חוץ מבארה"ב".

את הטענות שימיה של הסוכנות חלפו ושהמוסד נועד רק לספק משכורות למקורבים ולחזק את מעמדם של פוליטיקאים, הוא שומע, לעדותו, כמעט מדי יום מאז שנבחר לתפקיד. "מי היה מציל היום 30 אלף יהודים?", שואל חגואל. "מי היה דואג לאלפי חדרים בבתי המלון, ל־69 טיסות חכורות ולכל המעטפת הזו?

"מאז קום המדינה, הסוכנות העלתה לישראל עד היום שלושה מיליון וחצי יהודים. כל נושא הזהות היהודית, החינוך, הגאווה – אנחנו נמצאים שם. וכשהיה צריך להיכנס בשנייה אחת למצב חירום, עשינו את זה".

הקורונה, לדבריו, אתגרה את העלייה ומספר העולים ירד, אך לא בהרבה. בתקופה שבה שדות התעופה היו סגורים ומספר הטיסות צומצם ב־08 אחוז, עדיין עלו 25 אלף יהודים: זה נחשב להישג גדול, טוען חגואל. "נאלצנו לעבוד קשה יותר ולחכור מטוסים פרטיים. זה היה אתגר אדיר, מתוך תפיסה שהבית של היהודים פתוח כל הזמן".

לאחרונה הוא נאלץ לספוג מתקפות מהשמאל הקיצוני על מסע הפרסום שביקש ליישב את העולים ביהודה ושמרון. "יהודים מתיישבים בכל חלקי ארץ ישראל. אריאל ונתניה הם אותה ארץ ישראל. אנחנו מדינה חופשית וכל עולה יכול לבחור היכן להתיישב - ביצהר, באלון־מורה, בנתניה, בתל־אביב או באילת, אני אעזור לו להתיישב בכל מקום. הלקוח שלי הוא יהודי בבואנוס־איירס, בסן־דייגו, בלונדון, ביצהר ובתלאביב".

קקק

חגואל )51) גדל בערד והשלים תואר במשפטים. בשנתיים האחרונות הוא מכהן כיו"ר ההסתדרות הציונית ובשנה האחרונה שימש גם יו"ר בפועל של הסוכנות היהודית. בעבר היה מנכ"ל תנועת בית"ר העולמית ויו"ר הליכוד העולמי, ובשנת 2010 נבחר לראש המחלקה לפעילות בישראל ולמאבק באנטישמיות בהסתדרות הציונית העולמית. בתפקידו ניהל מאבקים וארגן כנסים בארה"ב, בצרפת, בבלגיה, בבריטניה ובדרום אמריקה.

"לפני חמש או שש שנים ארגנתי כנס למלחמה באנטישמיות במנהטן. היו מי שאמרו לי, 'מה אתה רוצה מאיתנו? זו בעיה אירופית, לא אמריקנית'. היום אין אמריקני אחד שיאמר זאת. הבעיה שם אינה פחותה מהבעיה באירופה. כבר לפני עשור אמרתי שזו תופעה גלובלית שתלווה אותנו. באוקראינה היא מתבטאת בממדים עצומים, ואני חושש שהם רק יגדלו אחרי המלחמה".

ארגון ליב"ה טוען שההסתדרות הציונית החליטה לא לשתף עמו פעולה, ולטענתם מעדיפה לחבור לרפורמים. מה דעתך?

"אז טוענים. אני כאן בשליחות עם ישראל, וגם הרפורמים הם עם ישראל. בכל בית כנסת בעולם יש ילד שהוא הלקוח שלי. ודווקא הרפורמים מאתגרים יותר כי הם מתרחקים וצריך לקרב אותם לעם היהודי. מתווה הכותל, למשל, מרחיק חלק מהאנשים, ומצד שני אם היו מקבלים אותו הוא היה מרחיק אחרים. אני מכבד את אחינו מהתפוצות, אבל ממשלת ישראל היא הריבונית על ההחלטות לגבי הכותל".

חגואל מביע שאט נפש מהסכסוכים שם, המידרדרים לאלימות כלפי קבוצות כמו נשות הכותל: "זו בושה, אלה דברים שאסור שיקרו. הבנות האלה מוסתות בידי ארגונים קיצוניים".

משקל הרפורמים בחו"ל אינו יחסי למספרם הזעום בישראל, אני מעיר, אך חגואל מתנגד לטענה: "שיטת יחסי הכוחות במוסדות הלאומיים היא ששליש נובע מיחסי הכוחות הפוליטיים בישראל, שליש מארה"ב ושליש מהעולם כולו. זה עם ישראל. בקונגרס האחרון נכנסה מפלגה חרדית אשכנזית, מלבד ש"ס, שהפכה לשלישית בגודלה בארה"ב ונגסה מהרפורמים ומהקונסרבטיבים, ועוד כוחה במתניה. לקונגרס האחרון הצביעו 120 אלף איש לעומת 57 אלף בקונגרס שלפניו. הכפלנו את עצמנו. האוהל הציוני התרחב ומכיל אולטרה־שמאלנים ואולטרה־ימנים שרוצים לשכון בו. אני שמח מאוד על זה".

מה גרם למהפך אצל החרדים?

"הם ראו את התחזקות הרפורמים והחליטו לעצור אותה. הם הבינו שלמוסדות הלאומיים יש השפעה על העם היהודי והחינוך היהודי, והם רוצים להיות חלק מזה. אולי הם גם רוצים נתח מהעוגה, אבל אני מסתכל על ההיבט האידיאולוגי יותר מאשר על עניין הכספים".

השיח הפרוגרסיבי הגובר על השלת הזהות הלאומית לטובת "מדינת כל אזרחיה" מטריד גם אותו. "אנחנו מקדישים משאבים גדולים להעצמת הציונות בארץ ולהצבתה בקדמת הבמה. מה שהיה מובן לפני ארבעים שנה הפך לחריג. היום כבר לא מדברים על 'ירידה' אלא על 'רילוקיישן', מעבר זמני כביכול. זה האתגר ובשביל זה אנחנו פה, לחבר את עם ישראל לארץ ישראל ולהביא לפה עוד ועוד יהודים".

יאיר שרקי

he-il

2022-07-01T07:00:00.0000000Z

2022-07-01T07:00:00.0000000Z

https://digital-edition.makorrishon.co.il/article/281599539191896

Israel Hayom