מקור ראשון

כוכבי שכח (הפעם) לגנות

האם ראוי שאזרחים יפרסמו מודעות התוקפות באופן אישי קצין בכיר בצה"ל על המדיניות שנוקטים הכוחות שתחת פיקודו ברחבי יהודה ושומרון? מתברר שהתשובה לשאלה תלויה בזהות מפרסמי המודעות. יש מי שיסומנו בעקבות אמירות כאלו כקומץ קיצוני של מסיתים כפויי טובה, ויש מי שצעד כזה שלהם יעבור בדממה.

לפני כחודש הפיצו פעילים יהודים מהשומרון כרזה נגד מפקד פיקוד המרכז אלוף יהודה פוקס. לצד תמונתו הופיעו בה המילים: "חזק על יהודים בחומש – חלש בחווארה. יהודה פוקס, נכשלת, קח אחריות".

הכרזה, שהופצה בעיקר בוואטסאפ, נענתה מיד בגינויים מקיר לקיר. "בושה וחרפה", כתב השר לביטחון הפנים עמר בר־לב. "קומץ קיצוני וחסר מעצורים של כפויי טובה בוחר להשתלח כך במפקד בצה"ל, שמוביל את חייליו במשימות מורכבות מאוד במאבק נחוש ועיקש נגד הטרור הפלסטיני. אלוף יהודה פוקס מקדיש את חייו כדי להגן על ביטחונה של מדינת ישראל, והוא ראוי להוקרה על כך".

"זהו מעשה פסול ולא ערכי הפוגע במשרת ציבור שפועל במקצועיות, מתוקף חוק, ובאופן ערכי וממלכתי", מיהרו להגיב בדובר צה"ל בשם הרמטכ"ל רב־אלוף אביב כוכבי. "קציני צה"ל פועלים באופן ענייני ואין להכניסם בשום צורה או רמז לשיח פוליטי... הרמטכ"ל קורא לעומדים מאחורי הכרזה להסירה מיד". אפילו דוברות השב"כ הודיעה שהארגון "מגנה בתוקף את השיח המסית... עלינו להוקיע את הגורמים הקיצוניים".

אל הקלחת הצטרפו גם דוברים מתוך ההתיישבות, כמו יו"ר מועצת יש"ע דוד אלחייני, שהגדיר את המודעות נגד פוקס "בזויות", וראש המועצה המקומית אפרת עודד רביבי שהבהיר כי "בשלטים האלה אין דבר מלבד הפסד להתיישבות והרחקה של ציבורים שלמים מלאהוד אותה". פוקס זכה כצפוי להודעות תמיכה גם משר הביטחון בני גנץ, מפרשנים בתקשורת ועוד.

והנה, בתחילת השבוע שוב היו מי שבחרו לצאת באופן אישי נגד האלוף פוקס, רק מהצד השני. קבוצת פעילי שמאל החליטה למחות על פעילות המעצרים המתבצעת באישון לילה נגד פלסטינים. הפעילים תלו כרזות בפיקוד המרכז ובכמה מקומות ביו"ש. כרזות השמאל כללו אף הן את תמונתו של פוקס, הפעם בליווי הכיתוב "הורס החלומות – די למעצרי ילדים בלילות". הפעילים לא הסתפקו בכך, והגיעו להפגין בכניסה לקיבוץ חורשים, שפוקס מתגורר בו.

והגינויים? הפעם נרשמה דממה מרשימה. עמר בר־לב לא צייץ, הרמטכ"ל לא פרח, בשב"כ לא אמרו קדוש. איש מבכירי השמאל לא יצא נגד תוקפי פוקס או אמר שהם מרחיקים את אהדת הציבור מהמחנה.

בדובר צה"ל נזכרו להגיב לסיפור רק בעקבות פנייתו של כתב ישראל היום חנן גרינווד, ומסרו ש"צה"ל מגנה בתוקף כל שיח מסית ומגמתי נגד מפקדים בצה"ל... קציני צה"ל פועלים באופן ענייני, והכנסתם לשיח ברמה האישית היא מעשה פסול ולא ערכי. שיח זה פוגע במשרת ציבור אשר פועל במקצועיות, מתוקף חוק, ובאופן ערכי וממלכתי". התייחסות הרמטכ"ל או קריאה ספציפית להפסקת המחאה לא היו שם.

מחאה נגד קצינים בכירים היא מעשה שנוי במחלוקת. יש מי שטוענים שקצינים רמי דרג אינם רק אנשי ביצוע אלא גם קובעי מדיניות, והפגנה היא חלק מהכלים להשפיע עליהם במדינה דמוקרטית. אחרים יאמרו שגם אם יש בכך אמת, חשוב יותר שצה"ל יישאר בקונצנזוס ולא יהפוך לחלק מהמחלוקת הפוליטית. אפשר להבין את ההיגיון שבשתי התפיסות, גם אם לא להסכים.

מה שבטוח הוא שכל בעלי הסטנדרט הכפול, שנזכרים להגן על הקצינים רק כשהכרזות נגדם מונפות מצד מסוים, מונעים פחות מהרצון להגן על צה"ל ויותר מהשאיפה לתקוף את אנשי הימין.

בתחילת השבוע שוב היו מי שבחרו לצאת באופן אישי נגד האלוף פוקס, רק מהצד השני וממש מול ביתו

דעות

he-il

2022-07-01T07:00:00.0000000Z

2022-07-01T07:00:00.0000000Z

https://digital-edition.makorrishon.co.il/article/281608129126488

Israel Hayom