מקור ראשון

משנה מקום משנה מזל?

מאמצי ההחייאה של שיחות הגרעין מתרכזים כעת בקטאר, ולא בכדי: הן בוושינגטון והן בטהרן רואים בנסיכות ידידת אמת. גם אירופה תומכת, העיקר שתתחדש אספקת האנרגיה

רוב מאלי מוחמד עבד א־רחמן אל־ת'אני

לא יהיה מוגזם לומר שהסכם הגרעין עם איראן שרוי במצב של מוות קליני. בניסיון להפיח בו רוח חיים נחתו השבוע בדוחא בירת קטאר השליח האמריקני לענייני איראן רוב מאלי וראש צוות המשא ומתן האיראני עלי באקרי־כני. הסיכויים אינם גדולים. שבועיים בלבד לפני ביקורו הצפוי של נשיא ארה"ב בישראל ובמזרח התיכון, עיתוי השיחות בעייתי. וגם זה בלשון המעטה. הסיכוי לפריצת דרך מוגדר בקרב שני הצדדים נמוך עד נמוך מאוד.

ועדיין, בוושינגטון ובבריסל לא ממהרים להתייאש מהשכיב־מרע. אלו שיחות ראשונות לאחר קיפאון של חודשים. מאז חודש מרץ, השיחות תקועות. גרוע מזה, איראן ניצלה היטב את החודשים האלו כדי להאיץ את תוכנית הגרעין שלה, להעשיר עוד אורניום ולהגביר את הלחץ על המערב באמצעות הסרת המצלמות של הוועדה לאנרגיה אטומית, המוצבות באתרי הגרעין האיראניים ומפקחות על פעילותם. החשש מן הדהירה האיראנית אל הגרעין, בצירוף הצימאון המערבי לנפט, שגדל מאוד מאז פרצה המלחמה באוקראינה, הוא הקטליזטור הראשי. האינפלציה הדוהרת באמריקה בצירוף מחירי הנפט הגואים הם אסון מבחינתו של ביידן לקראת בחירות אמצע הקדנציה הקרבות. באירופה, שהתגייסה כל כולה למאבק ברוסיה, משוועים למקורות אנרגיה חלופיים. הסרת הסנקציות מעל הנפט האיראני תפתור את הבעיה כבמטה קסם. ולכן, כדי שהברית משני עברי האוקיינוס האטלנטי תחזיק מעמד, הממשל האמריקני חייב להוכיח לבעלות בריתו שהוא עושה הכול להקל על מצוקתן. וזה אומר התקדמות במו"מ עם איראן. גם בטהרן זקוקים מאוד להקלות בסנקציות האמריקניות. ההפגנות נגד המשטר הולכות ומתרבות, והפוליטיקה הפנים־איראנית מחייבת את האייתוללות להראות לעם שיש אופק. שהסנקציות יום אחד ייגמרו.

אבל בדרך לדפיברילטור, שייתן את מכת החשמל הדרושה כדי להחזיר את ההסכם לחיים, יש כמה וכמה משוכות. האיראנים רוצים ערובות מהאמריקנים, כדי שלא ישובו ויבטלו את הסכם הגרעין כפי שעשה הנשיא טראמפ. אולם ממשל ביידן אינו יכול להעניק להם ערובות כאלו מכיוון שאינן חוקתיות. גם הדרישה האיראנית לבטל את תיוגם של משמרות המהפכה כארגון טרור היא סוג של נון־סטרטר. ממשל ביידן כבר הבהיר שזה לא יקרה. ואם לא די בכל אלה, הרוסים, החברים בקבוצת המשא ומתן מטעם המעצמות, אינם מוכנים לכך שהסכמי הסחר שלהם עם איראן יהיו כפופים לסנקציות האמריקניות בעקבות המלחמה באוקראינה. ואם זה המצב, מה הריץ את שליחו של הנשיא ביידן לדוחא? בשבוע האחרון נרשמו ברחבי קטאר שיאי חום של 49 מעלות, לא משהו שמאפשר לצאת החוצה אפילו כשיש משהו באמת חשאי לדבר עליו. ומה גורם לאיראנים לחשוב שבדוחא יצליחו להשיג את פריצת הדרך שלא הצליחו להשיג בשיחות בארמון קובורג האלגנטי והקריר בווינה? ככלות הכול, פורמלית, הקטארים כלל אינם צד במשא ומתן, הם בסך הכול המארחים. כל השאר זהה. השיחות שנפתחו ביום שלישי מתנהלות בדיוק באותה מתכונת כמו בווינה. השחקנים בזירה הם אותם שחקנים, והפורמט של שיחות בלתי ישירות נותר בדיוק כשהיה. הצוותים יושבים בחדרים נפרדים, והשליח מטעם האיחוד האירופי אנריקו מורה מדלג מחדר לחדר ומעביר מסרים.

ביקור אמירותי מפתיע

ד"ר אהוד (אודי) רוזן, מומחה לאסלאם פוליטי ורדיקלי מהמרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה, מציע לבחון לעומק את הקשר הקטארי הנחשף כעת. האם כל מה שהקטארים מציעים הוא שירותיהם הטובים כמארחים או שיש משהו מעבר לכך? הראשון שהצביע על הקשר הקטארי כבר לפני חודשים ארוכים הוא עלי ואאז, ראש תחום איראן בקבוצת ICG (אינטרנשיונל קרייסיס גרופ). ואאז והשליח האמריקני מאלי קרובים מאוד. עד למינויו לשליחו של הממשל האמריקני למו"מ עם איראן היה מאלי נשיא ICG והבוס של ואאז. ואכן, כבר כשנתקעו השיחות בווינה במרץ, עשה ואאז את האבחנה הבאה בריאיון לוול סטריט ג'ורנל: "הבעיה עם המתווכים בשיחות בווינה הייתה ששום צד לא בטח בהם מספיק כדי לחלוק עימם את הדברים שבאמת אינם נוחים לו". ואז, באותה נשימה העיר ואאז שרוב מאלי ביחסים טובים מאוד עם שר החוץ הקטארי שייח' מוחמד, ושאפשר לבטוח בו.

גם האיראנים, הוסיף אז ואאז, קרובים יותר מתמיד לקטארים, לאחר שתמכו בהם בתקופת החרם של מדינות המפרץ על קטאר. וכבר אז, מסקנתו הייתה ש"כל הכוכבים הסתדרו כדי שקטאר תיכנס לתמונה, אין מישהו אחר שיש לו קשרים אישיים טובים עם שני הצדדים ונמצא במעמד הגאו־אסטרטגי הנכון לקחת על עצמו את תפקיד המתווך".

אז מי הוא אם כן המתווך הנבחר, שר החוץ וסגן ראש ממשלת קטאר, השייח' מוחמד עבד א־רחמן אל־ת'אני? עד כמה הוא והשליח האמריקני קרובים? ובכן, אין ספק שהם מדברים לא מעט. מאלי ושייח' מוחמד נפגשו בדוחא עוד כשמאלי עמד בראש .ICG הוא גם הופיע כאורח ומרצה ב"פורום דוחא" הבינלאומי. בחודשים האחרונים פרסמה ממשלת קטאר לא פחות מחמש הודעות רשמיות על שיחות בין השניים הנוגעות ליחסים הבילטרליים ולמצב עם איראן. לכאורה מבטיח, אבל רוזן מזכיר שכשמדובר בקטארים הסיפור לא פשוט, ובהקשר של המו"מ כדאי לזכור את הרקע של מאלי. הקבוצה שמאלי עמד בראשה היא אומנם קבוצה בינלאומית מכובדת, אבל עם מנהליה נמנים חברים אנשים שהם, איך לומר, שנויים במחלוקת, כמו ג'ורג' סורוס ובנו או מנכ"ל אל־ג'זירה לשעבר ודאח חנפאר, הנחשב לבעל נטיות אסלאמיסטיות. קטאר, מזכיר רוזן, נמנית עם המדינות התורמות לקרייסיס גרופ.

ובמה שנוגע לשר החוץ הקטארי, האיש שעל פי עלי ואאז הוא המתווך האולטימטיבי, כדאי לפתוח סוגריים ולהזכיר שהוא עומד בראש הקרן הקטארית לפיתוח - גוף מכובד מצד עצמו, אבל קשור לזרועות אחרות של בית

@

אריאל שנבל

he-il

2022-07-01T07:00:00.0000000Z

2022-07-01T07:00:00.0000000Z

https://digital-edition.makorrishon.co.il/article/281784222785624

Israel Hayom