מקור ראשון

פרש בודד

צמיחה מטאורית, התרסקות אלקטורלית, התאוששות וטיפוס עד לפסגה – ושוב נפילה. סיכום שנתו האחרונה של נפתלי בנט, שחתמה כמעט עשר שנות פעילות פוליטית, לפחות בינתיים

עטרה גרמן

בשנת 2013 כבש בנט את הבית היהודי עם הסלוגן שמזוהה עימו יותר מכול, "משהו חדש מתחיל", והביא למפלגה הישג גדול של 13 מנדטים. באותה שנה כרת את "ברית האחים" עם יאיר לפיד, שלו העניק לימים את ראשות הממשלה. 2015־ב פתח בקמפיין "לא מתנצל". 2018־ב התפצל מהבית היהודי, ומפלגת "הימין החדש" בראשותו לא עברה את אחוז החסימה. אחרי הכישלון העניק לשקד את הובלת המפלגה בבחירות, לאחר מכן שב והתאחד עם האיחוד הלאומי, עד הסבב הנוכחי שבו החליטו המפלגות להתפצל ולרוץ בנפרד. בניגוד לכל הבטחותיו, הקים בנט ממשלה עם יאיר לפיד ועם מפלגות השמאל, וספג ביקורת קשה מקהל בוחריו.

שלשום, בתום התחבטות של כמה ימים הודיע ראש הממשלה היוצא כי לא יתמודד בבחירות הקרובות. את מפלגת ימינה יפקיד בידיה של שותפתו איילת שקד. בנאום הפרידה אמר "אני אישאר חייל נאמן של הארץ הזו, אותה שיַרּתי כל חיי כלוחם, כקצין, כשר וכראש הממשלה שלכם. מדינת ישראל היא אהבת חיי. לשרת אותה זה הייעוד שלי". עם פרישתו מהפוליטיקה נפרד ממשרד ראש הממשלה, אחרי שנה ו־71 יום. "אין עבודה קשה מזו, אך אין זכות גדולה מזו. אני משאיר אחריי מדינה משגשגת, חזקה ובטוחה. הממשלה בראשותי הספיקה לעשות בשנה מה שממשלות רבות לא עשו בקדנציה שלמה". הוא נפרד במילים אחרונות: "הזמן ישקיט הכול, אני הולך לדרכי. היו שלום, אני הייתי ביניכם". הייתה זו שנה רוויית תהפוכות, מאבקים ומשברים פוליטיים. הנה ציוני הדרך המרכזיים שבה:

חצות לנשיא המדינה, ראובן (רובי) ריבלין, כי סיים בהצלחה את מלאכת הרכבת הממשלה.

אחרי 12 שנים וחודשיים בראשות בנימין נתניהו וארבע מערכות בחירות בשנתיים, נפתלי בנט ויאיר לפיד מקימים ממשלה חדשה בחלוקה שוויונית וחוק נורווגי מורחב, שהכניס לבית המחוקקים 20 ח"כים נוספים. הממשלה הושבעה במליאת הכנסת ברוב זעום של 60 תומכים מול 59 מתנגדים, לאחר שח"כ סעיד אלחרומי (רע"ם) נמנע, על רקע הכוונה להרוס בתים בפזורה הבדואית. חבר הכנסת המתלבט ניר אורבך הצביע בעד. זו הפעם הראשונה שסיעתו של ראש הממשלה מחזיקה במספר נמוך כל כך של מנדטים – שישה בלבד.

הממשלה החדשה ממהרת לאשר את הקמתה של ועדת חקירה ממלכתית לאסון מירון, שהתרחש בהילולת ל"ג בעומר בימי שלטון נתניהו. להנהלת בתי המשפט הוקצו שישה מיליון ש"ח באופן חד־פעמי וכן חמישה תקני כוח אדם זמניים. בראש הוועדה עמדה נשיאת בית המשפט לשעבר מרים נאור עד פטירתה בחודש ינואר, ומראשית פברואר 2022 עומדת בראשה השופטת בדימוס דבורה ברלינר. הקמת הוועדה זכתה לתשבחות מצד הח"כים החרדים. המרכזי שפיצל את הקואליציה מול רע"ם ומרצ, וסימן את הקושי של הממשלה לאשר חוקים לאומיים וביטחוניים מול חוסר שיתוף פעולה של נציגי האופוזיציה הימנית. שמונה חודשים אחר כך אושר החוק בעקבות הסכמות בין שקד לרוטמן, שאפשרו את תמיכת האופוזיציה, תוך התנגדות של הצד השמאלי בקואליציה.

בתום 15 שעות דיון, כשהקואליציה בדריכות שיא ובאיחור רב מכיוון שכבר חלף חודש וחצי מהשבעת הממשלה, עבר חוק יסוד הממשלה המעגן את ממשלת החילופים שכוללת את הרוטציה בין בנט ללפיד. להעברת החוק נדרש רוב של 61 ח"כים ועל כן נדרש גיוס מלא של הקואליציה, כולל ח"כ צבי האוזר שהגיע להצבעה מבית החולים, ועוד שני ח"כים ששהו בבידוד ביציע.

הקרב בין הקואליציה לאופוזיציה על חלוקת ועדות הכנסת הגיע לבג"ץ. לטענת חברי האופוזיציה, הקואליציה חילקה את הוועדות בצורה לא חוקית, תוך יצירת רוב לא פרופורציונלי לטובתה, ומכיוון שכך הם סירבו לשמש חברים בוועדות. המשבר החריף כשגם ועדת האתיקה לא הוקמה. החרם לא החזיק זמן רב ובמפלגות החרדיות דרשו להיות פעילים אקטיבית, אולם חברי הליכוד והציונות הדתית מדירים את רגליהם מהצבעות עד היום.

ח"כ סעיד אלחרומי מרע"ם מת באופן פתאומי בן .49 במקומו נכנסה לכנסת ח"כ אימאן ח'טיב־יאסין, וח"כ וליד טאהא מונה ליו"ר ועדת הפנים. מהוועדה נלקחו הסמכויות בעניינים הביטחוניים והמדיניים, כדי שלא ינהל אותה חבר כנסת ערבי.

מוכן לבית המשפחה - גרמו לסערה. אחרי הפרסום הודיע בנט כי יעצור זאת.

לאחר חשיפת מקור ראשון על מינוי השר יאיר לפיד את קרובת משפחתו לדירקטוריון של קק"ל וההסתדרות הציונית, הודיעה גיסתו אילאיל קרן כי היא מתפטרת מהתפקיד, כמו גם מכל תפקידיה ביש עתיד. הדבר עורר ביקורת על ההתנהלות של לפיד, שהתנגד בעבר למינויי מקורבים.

אחרי שיתוק תקציבי וכאוס במשרדי הממשלה, הכנסת מאשרת תקציב דו־שנתי למדינה בתום שלושה ימי דיונים ו־008 הצבעות רצופות. מדובר בתקציב הראשון שמאושר מאז שנת ,2018 והפך ליעד של חברי הממשלה.

נפתלי בנט עושה היסטוריה ומבקר באיחוד האמירויות, ולראשונה מאז חתימת "הסכמי אברהם" ראש ממשלה ישראלי מתקבל באופן פומבי במפרץ הפרסי.

צעקות, קללות, קריאות גנאי, נפנופי ידיים והרבה מאוד רעש - כך התנהלה ההצבעה הסוערת על חוק החשמל עד שעבר בקריאה שנייה ושלישית. בכך תיסלל סופית הדרך לחיבורם של מבנים (בדואיים) בלתי חוקיים לחשמל, ותחשוף את האפליה כלפי ההתיישבות הצעירה ביו"ש. במהלך הדיון התפתח עימות חריף עם חברי האופוזיציה, שהוציא את ראש הממשלה מכליו. אל ההצבעה הוקפצה ח"כ שירלי פינטו מחופשת הלידה.

אריאל שנבל

he-il

2022-07-01T07:00:00.0000000Z

2022-07-01T07:00:00.0000000Z

https://digital-edition.makorrishon.co.il/article/281840057360472

Israel Hayom