מקור ראשון

הדרכה פדגוגית

לקוח?ו??ת?

מה את עושה?

פדגוגיה היא הכלים המקצועיים של ההוראה, שכוללת מאפיינים רגשיים וחברתיים. מדריכה פדגוגית מגיעה לבתי ספר ומנחה מורות, היא נותנות כלים פרקטיים איך ללמד ומטרתה היא שהילדים ירכשו את המיומנות בתחום הרלוונטי: מתמטיקה, מדעים, שפה ועוד. תחום ההתמחות שלי הוא התפתחות השפה בגיל הרך: מגן ועד כיתה ב'.

איך עושים את זה?

מדריכה פדגוגית יכולה להיכנס לכיתה, לערוך תצפיות ולעבוד במקביל למורה: לקחת קבוצה, לשבת איתה ולהדגים למורה. אפשרות נוספת היא איסוף של המורות, הרכזת ולפעמים גם המנהלת - ושיחה על מה שקורה בכיתה, איך לפעול עם קבוצות ילדים מסוימות, איך לקדם אותם, כל אחד מהמקום שבו הוא נמצא מבחינה התפתחותית. אפשר גם לשבת אחת על אחת עם מורה. למורה שרק נכנסה למערכת החינוך יש צרכים אחרים ממורה ותיקה.

איך התחלת לעבוד בתחום?

הייתי מורה 12 שנים בחטיבה צעירה, סיימתי לימודי תואר שני בחינוך ועזבתי את ההוראה. התחלתי לעסוק בהדרכה פדגוגית כשעבדתי במט"ח בהטמעה של תוכנית. כל הטמעה חשוב לחבר לכלים פדגוגיים, כדי שתיקלט היטב אצל המורות. הגעתי למאות בתי ספר, הכרתי סוגים שונים של בתי ספר, מורות וגננות. במקביל אני מעבירה גם השתלמויות מורים דרך פסג"ה ומשרד החינוך.

מה אנשים לא יודעים על המקצוע?

הדרכה פדגוגית מתחילה לפני בית הספר. עבודה בבית עם ההורים מכינה לכיתה א' ולחיי בית הספר בכלל. בספטמבר־אוקטובר נערכים מבחנים שיקבעו את קצב הנחלת הקריאה. כדי להכין את הילד לקריאה הורים יכולים לעבוד איתו על הבנת הנשמע, שהיא הבסיס להבנת הנקרא. אפשר גם ללמד בבית את האותיות מתוך דברים בסביבה שלו, למשל אריזת דגני הבוקר, וגם לפתח את השיח הדבור עם הילד ולעבוד איתו על אוצר מילים. | | ב' בתמוז תשפ"ב | 1.7.2022

מה קשה לך במקצוע?

מדריכות מגיעות לבית הספר ומנסות להתניע תהליכים חינוכיים, שדורשים זמן. קודם כול חשוב לנסות לשנות תפיסות של מורות, וזה יכול להיות קשה מאוד, במיוחד עם מורות ותיקות. למשל, כל הנושא של הוראת קריאה לא חייב להיות דרך חוברת עבודה. יש ילדים שגם אם הם ממלאים את כל החוברת - הם לא מבינים את החומר. העולם שלנו הוא עולם כתוב, אפשר ללמד קריאה תוך התבוננות בדברים בסביבה שלנו. יש מורים שקשה להם לקבל את זה.

ספרי סיפור מהעבודה.

הייתה לי מורה ותיקה שלימדה בכיתות ה'־ו' ובגלל צורכי השעה העבירו אותה ללמד בכיתה א'. שוחחתי איתה, במיוחד על ילד מסוים שבא מבית קשה, ילד שנכנס ללב. למרות שהוא פיגר אחרי כל הכיתה רצינו לתת לו את היכולת לקרוא, כי זה הבסיס לכול. נפגשנו אחרי חודש שלא התראינו והיא חיבקה אותי ובכתה, עד שנדבקתי בבכי שלה. הילד התחיל לקרוא והתחיל להבין את מה שהוא קורא. בבתאחת היה זינוק גדול בקריאה שלו. זה אחד הדברים שאנחנו יודעות כמדריכות פדגוגיות: התקדמות באה בקפיצות. הקסם הזה קורה פתאום, אבל בלי העבודה המאוד קשה וסבלנית - הקסם הזה לא היה קורה.

.??? המעסי?ק??העיקרי הוא משרד החינוך. בתי ספר בניהול עצמי מעסיקים מדריכות עצמאיות. אפשר לעבוד גם במרכזי פסג"ה, עיריות, עמותות, בתי ספר להורים.

הכשרה

תואר ראשון ותעודת הוראה - חובה. ההכשרה היא דרך משרד החינוך - השתלמויות שמכשירות להדרכה. ההכשרה הטובה ביותר היא הניסיון.

כסף

טווח השכר לא ברור ולא שקוף. שכירה במשרד החינוך מרוויחה לפי חלקי משרה, הוותק והדרגה בתוספת גמול הדרכה. 35 שנות ותק + תואר שני ועוד, יכולים להביא לברוטו של 18,500 .₪ עצמאית מרוויחה 200–כ ₪ לשעה, היקף העבודה הוא אף פעם לא משרה מלאה לאורך כל השנה.

מקצועות קרובים

העבודה היא מול מורות, רכזות שכבה ומקצוע, מנהלת. תחומים קרובים ביחס לילדים: מדריכות הורים.

לשכת התעסוקה // ליאור שפירא

he-il

2022-07-01T07:00:00.0000000Z

2022-07-01T07:00:00.0000000Z

https://digital-edition.makorrishon.co.il/article/283064123039832

Israel Hayom