מקור ראשון

מרכז העיר אשדוד, יום שלישי, 10:00

מילה לפתיחה: רחוב רוגוזין באשדוד נראה כמו כל רחוב ראשי שירד מגדולתו. חנויות סלולר ליד סנדלר, ירקנייה ליד פיצרייה. כבר בשעות הבוקר בתי הקפה מלאים, והילדים שחוצים את הרחוב מזכירים שיש היום שביתה בבתי הספר. לפי נתוני ועדת הבחירות, כל אשדודי שלישי הצביע לליכוד ולנתניהו, אבל פגשנו בעיקר את אלה ששינו את הצבעתם במערכות הבחירות האחרונות. ח"כ דודי אמסלם התבטא השבוע שאין לו בעיה לצרף מפלגה ערבית לקואליציה, אם לא תהיה לשון המאזניים; נתניהו מיהר להסתייג. אבל משיחות עם האשדודים נראה שגם אם "הניסוי נכשל", הנושא הזה אינו החשוב ביותר בהחלטה למי יצביעו. לא נראה שמישהו רוצה להעניש את חברי מפלגות הימין על ישיבתם בקואליציה עם רע"ם.

אלמוג עסילה, בעל חנות למוצרי עישון

על המפה: אני לא מעשן. אם שואלים אותי מבין המוצרים מה עדיף, אני אומר שהכול טוב.

המצפן: הייתי ימין בעבר והצבעתי ליכוד. ואז הבנתי שהליכוד הוא לא הכי ימין שיש. חיפשתי מי שידאג לאינטרסים שלי. אני עצמאי והחלטתי שמי שאביר קארה ילך איתו, אני אבחר בו. אז בפעם האחרונה בחרתי בבנט כדי לקדם את העסק שלי. בבחירות הקרובות אבחר בבן־גביר. הוא עושה, הוא בא לשטח, הוא לא מאלה שיושבים באולפן וכתוב להם מה הם צריכים להגיד.

הניסוי: להתכחש לזה שהם פה ולגרש אותם מפה אנחנו לא יכולים. הם חיים פה ובנו בתים. אין ברירה אחרת אלא לחיות איתם. מי שתומך במדינה יהודית עם ריבונות יהודית, אין בעיה שישב בקואליציה ושיישבע אמונים למדינה שדואגת לו. בחנות שלי אני עובד איתם כבר 13 שנים. אין יהודים שמתעסקים כל כך בתחום הזה. אבל שלא יפגעו בצביון של המדינה שלנו.

שמעת את עבאס פעם תומך בטרור? אני לא קונה את הספינים האלה, הערבים לא טיפשים. מה שהיה לפני שנה - הם לא יחזרו לשם. הם יודעים מה היה, ולא הוציאו לתקשורת מה שעשו להם. יש לי חברים ברמלה ובלוד,

ואנחנו יודעים בדיוק מה השוטרים עשו להם כשהם התפרעו.

יוסי רובינוביץ', פנסיונר, לשעבר מורה לפיזיקה זלמן קרמר, פנסיונר, עבד באלתא אריה ברוקר, פנסיונר, עבד בבנק הפועלים

על המפה: זלמן: אריה הוא גיסי, ויוסי ואני היינו בנבחרת הכדורעף של עירוני אשדוד. שיחקתי בליגה עד גיל חמישים, לפעמים בלאומית ולפעמים בארצית. יוסי נעשה מאמן, ואני הייתי הקפטן ומנהל הקבוצה.

המצפן: זלמן: בדעותיי אני ימני. רציתי שינוי כי נכנסנו ללופ של בחירות שלא ידענו איך לצאת ממנו. הייתי בליכוד כל השנים, אבל בבחירות האחרונות הצבעתי לגדעון סער כי נתניהו נאשם בפלילים. הוא פותר לי את הבעיה למי להצביע. אני לא כל כך מבסוט ממנו עכשיו, כי הוא לא עולה. צריך להחליף שלטון כדי לשנות קצת. בבחירות הבאות שוב אצביע לסער, ככה נראה לי בינתיים. זה לא היה לרוחי שהלכו עם רע"ם, אבל בוא נגיד את האמת, גם ביבי ניהל איתם שיחות.

אריה: הצבעתי לעבודה, אבל בבחירות האחרונות הצבעתי לגנץ. נתניהו היה יותר מדי זמן ראש הממשלה. צריך לקדם את החוק למגבלת שתי קדנציות.

יוסי: אני ימני קיצוני. תמיד הצבעתי לליברמן, אבל בפעם האחרונה הצבעתי לנתניהו. בלפור שמלפור, המשפחה שלו - אני לא אוהב שמתעסקים בזה. בגלל מה שעשו לו החלטתי להצביע לו.

הניסוי: זלמן: ברגע שנכנס עבאס, אפילו רק לצורך תמיכה, אני נגד זה - גם אם יש להם שבעים ח"כים. אני לא מסכים עם דודי אמסלם. עבאס עצמו עבר שינוי, אבל יש לו במפלגה אנשים שלא. אני לא יודע אם זה כלפי חוץ או לא, אבל לפחות הוא אומר את הדברים בקול רם.

אריה: אני לא מוכן שהם יהיו חלק מהקואליציה, משום שהיא התפרקה מהר מדי.

יוסי: אני עם ליברמן גמרתי. הוא יושב עם ערבים, זה מספיק לי. מאז שאברהם היה עם הגר ונולד אסמאעיל, שרה לא רצתה אותם. מאז יש שנאה כבר אלפי שנים, ואת זה החכמים שלנו רצו לגמור בחודש. לקחו איזה ילד מעזה והטיסו אותו לבית חולים בישראל, טיפלו בו, ואז הילד הזה אמר שכשהוא יגדל הוא יהרוג את הרופאה שטיפלה בו. אילנה עזרן, בעלת מספרה

המצפן: בבחירות הקודמות לא הספקתי להצביע. זה היה ערב פסח, עבדתי פה עד 12 בלילה. אבל הייתי מצביעה לביבי. יש דברים שהוא לא עשה טוב, כשהוא היה שר אוצר והטיל סנקציות קשות, אבל מבחינת ההרתעה והיכולת שלו לאחד את העם, לדעתי זה הוא. אני יודעת שהטענה הכי גדולה נגדו היא שהוא מפלג, אבל זה ממש לא נכון. בפעם הבאה אצביע לביבי, אחרי שלא הספקתי אז.

הניסוי: לא הוכיח את עצמו. לא רק שהממשלה קרסה, בזמן שהיא הייתה לא הפסיקו הפיגועים והדקירות. זה לא הולך לכיוונים טובים. לא משנה אם הם לשון המאזניים, כי בסופו של דבר יצטרכו אותם. אני לא ימנית קיצונית, אבל זו מדינה של יהודים, ואנחנו נלחמים עליה ועל המקום שלנו. זה מה שיש, ומי שלא טוב לו, יום טוב לו. אני מעדיפה שגם ביבי לא יצרף אותם.

מרדכי ויסנגרין, פנסיונר תמי ויסנגרין, פנסיונרית

על המפה: תמי: אנחנו נשואים 52 שנה. אנחנו לא מתאימים לכם, כי אנחנו שמאלנים.

מרדכי: ההורים שלי ניצולי שואה, ההורים שלה היו מגוש עציון, מעין־צורים, ונפלו בשבי הירדני .'48־ב אז אנחנו פטריוטים לא פחות מכל הבן־גבירים. צריך ללמוד לחיות ביחד.

המצפן: מרדכי: אני הצבעתי ליש עתיד ותמי למרצ. והפגנו בבלפור ובגשרים. אני יכול להראות לך תמונות אם אתה רוצה. אני גר פה משנות השישים. מה שגמר אותנו היה הניצחון ,'67־ב פתאום הפכנו להיות גוליבר, ואנחנו לא. צריכים להתחיל לחיות.

הניסוי: מרדכי: זה החלום הרטוב שלי שאקום בבוקר ואין פה ערבים. בדיוק מה שאמר מתן כהנא: צריך ללמוד לחיות איתם. הם לא ייעלמו מפה. אני נולדתי בחו"ל, קראו לי יהודי מסריח, ואני לא רוצה לשלוט במישהו אחר. הם ישראלים בדיוק כמוני. לא בחרתי בזה. אבות אבותינו לא גירשו מספיק ,'48־ב אז מה נעשה עכשיו? נירה בהם?

תמי: עבאס היה הסלע האיתן היחיד בממשלה הזו. לו ולח"כים שמאחוריו היו בעיות עם הצד שכנגד, של ימינה. הם אזרחי ישראל, והגיע הזמן לממש את זה. הפלית אותם כל כך הרבה זמן, מה הפלא שהם ממורמרים? כתוב בתורה "ואהבת את הגר". כשהיינו בגלות התייחסו אלינו נורא, וכשהגענו לכאן לא למדנו כלום.

עמוד ראשי

he-il

2022-07-01T07:00:00.0000000Z

2022-07-01T07:00:00.0000000Z

https://digital-edition.makorrishon.co.il/article/283570929180760

Israel Hayom