מקור ראשון

מתווה בעלז ללימודי ליבה לבנים והתחזקות זרם החינוך הממלכתי־חרדי עשויים לפלג את יהדות התורה

אלי ביתאן

"נפל דבר בציבור החרדי", אמר לי השבוע חבר כנסת בכיר ביהדות התורה. "אחרי שנים של משברים פוליטיים ומלחמות על כיסאות וג'ובים, אנחנו עדים למשבר אידאולוגי עמוק שמטלטל את כל המפלגות החרדיות, נמצא על שולחנם של בתי גדולי ישראל ונוגע לכל הורה ולכל מורה חרדי. הפעם אלו לא קריאות 'זאב זאב', הפעם זה משבר אמיתי".

הדברים נאמרו לאחר הכותרת האדומה ביתד נאמן ביום שלישי השבוע: "חרדה עצומה לנוכח התערבות בוטה ופגיעה בחינוך החרדי". בכותרת המשנה, לאחר פירוט החרדה מהפיתוי והכפייה, הם כיוונו את החיצים אל הבית פנימה: "תדהמה משיתוף

פעולה של גורמים פנים־חרדיים", נכתב, כשהכוונה לחסידות בעלז, בהנהגת רבי ישכר דב רוקח, מהאדמו"רים הוותיקים והבכירים ביותר.

התקפה של עיתון חרדי על אדמו"ר חשוב היא לא חזון נפרץ, בטח כשמדובר בשותף פוליטי ותיק. "באו מים עד נפש", אומר לי הבכיר מדגל התורה, "חסידי בעלז לא השאירו לנו ברירה".

עם פרסום הכותרת התוקפנית, נרשמה רעידת אדמה בצמרת יהדות התורה. מכשירי הטלפון של הפרשנים הפוליטיים החרדים רטטו בקדחתנות. האם המפלגה החרדית האשכנזית, שרצה במאוחד מאז תחילת שנות התשעים, תשוב ותתפצל לשני חלקים? מבית נשיא מועצת גדולי התורה של דגל התורה, הרב גרשון אדלשטיין, נמסר שההכרעה בנושא תימסר בקרוב,

והמתח הפוליטי התעצם.

שבוע לפני כן, עוד בטרם נצבעה כותרתו של יתד נאמן באדום זועק, נדרשו חברי הכנסת של דגל התורה לסוגיה חינוכית בוערת לא פחות: ההתמודדות עם זרם החינוך הממלכתי־חרדי (הממ"ח), שסֹופח אליו עוד ועוד בתי ספר חרדיים, תלמידים, הורים ומורים ממערכת החינוך החרדית. בתחילת השנה תקף את הממ"ח בחריפות נשיא מועצת חכמי התורה של ש"ס, חכם שלום כהן, בעקבות מעבר של כמה בתי ספר ספרדיים לחיקו.

בשבוע שעבר הגיע תורם של הליטאים: יו"ר דגל התורה משה גפני היה הראשון שהתבטא נגד הזרם החדש, ואחריו הצטרף למתקפה ח"כ יעקב אשר, שביקש להזכיר להורים ש"הרעיון של הממ"ח היה של לפיד ופירון". לבסוף הופץ תיעוד מחדרו של המנהיג החדש, הרב אדלשטיין. מה לומר, שואל אותו ח"כ אשר, למורים שרוצים לקבל שכר גבוה יותר ברשת הממ"ח? "הם מפסידים את העולם הבא", פסק הרב הישיש בן ה־99.

משבר החינוך החרדי מערער את המבנה המפלגתי של יהדות התורה בתום שנה קשה באופוזיציה, אך נראה שהטלטלה עמוקה יותר: אחרי שנים של קיפאון בסדרי החינוך ובתוכני הלימוד במגזר החרדי, השטח דורש שינוי. והשינוי הזה, כך נראה, מאיים על בכירי העסקנים החרדים. משאלת הממ"ח ועד "מתווה בעלז", הזירה החרדית רועשת סביב הסוגיה הרגישה ביותר בציבור הזה: החינוך.

עמוד ראשי

he-il

2022-07-01T07:00:00.0000000Z

2022-07-01T07:00:00.0000000Z

https://digital-edition.makorrishon.co.il/article/283583814082648

Israel Hayom