מקור ראשון

בג"ץ ביטל את מינוי גיסו של הרב לאו לאב בית דין

יהודה יפרח

הכרעת דין טרייה של בג"ץ גורמת מבוכה רבה לרב הראשי האשכנזי, דוד לאו. השופטים דפנה ברק־ארז, עוזי פולגמן ויעל וילנר קבעו כי הארכת המינוי שעשה לגיסו, הרב יצחק רלב"ג, היא פעולה הנגועה בניגוד עניינים אישי ויש לבטלה. כדי למנוע פגיעה בתפקוד השוטף של בית הדין הרבני האזורי בירושלים שבו מכהן הרב רלב"ג כראש אבות בית דין (ראב"ד), הסכימו השופטים להשהות את ביטול המינוי למשך 60 יום.

השופטת ברק־ארז, שכתבה את פסק הדין העיקרי, תיארה את הכוחות ואת השיקולים בהליכי מינוי הבכירים במערכת בתי הדין הרבניים. מתברר שמול גיסו של הרב לאו התמודד על תפקיד הראב"ד גם גיסו של הרב הראשי הספרדי הרב יצחק יוסף. בשל המתיחות שנוצרה, הוקמה ביוני 2018 ועדה הכוללת שלושה דיינים מכהנים, שניים מהם ראב"דים של בתי דין אזוריים, התלויים דרך קבע בנשיא בית הדין הרבני המחליט אם להאריך את כהונותיהם. מעבר ליוקרה, משכורתו של ראב"ד גבוהה במידה ניכרת מזו של דיין רגיל.

לאחר כחודשיים, כשנכנס הרב לאו לתפקיד נשיא בית הדין הרבני והרב יוסף עבר לתפקיד ראש מועצת הרבנות הראשית, המליצה הוועדה על מינויו של הרב רלב"ג לתפקיד. הרב לאו עשה זאת כבר באותו יום.

כפי שדווח אז במקור ראשון, יועמ"ש בתי הדין, עו"ד שמעון יעקבי, פנה ליועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדבליט, וזה פנה לרב לאו והציע לו מתווה למינויים במצבי ניגוד עניינים. לפי המתווה, במצבים כאלה תועבר ההכרעה לוועדה חיצונית, שתכלול נציג מטעם נציב תלונות הציבור על שופטים, שני דיינים בדימוס, וכן שופט בדימוס שימנה השר לשירותי הדת. אלא שהרב לאו דחה את ההצעה ומינה מטעמו את "ועדת השניים", הכוללת שני דיינים בדימוס. המהלך לא הניח את דעתו של עו"ד יעקבי, שטען שגם דיינים בדימוס תלויים ברב לאו לצורך אישור כהונתם כדיינים עמיתים, פרקטיקה מקובלת בבתי הדין הרבניים כדי להתמודד עם העומס הרב המוטל על המערכת.

המשא ומתן בין הצדדים נמשך עד יולי ,2021 אז פגה הסמכתו של הרב רלב"ג כאב בית דין, והרב לאו החליט לפעול חד־צדדית והאריך אותה שוב, לתקופה של ארבע שנים. באוקטובר אותה שנה עתרה לבג"ץ בנושא עו"ד בתיה כהנא־דרור.

הרב לאו טען בתגובה שהארכת כהונתו של רלב"ג נעשתה בהמלצת ועדת השניים, ודחה את הטענה שמדובר בוועדה מטעם הכפופה לו. עוד טען שהחוק אינו מטיל מגבלות על סמכותו של נשיא בית הדין הרבני הגדול למנות ראשי הרכבים. המשך בעמוד 10

עמוד ראשי

he-il

2022-08-12T07:00:00.0000000Z

2022-08-12T07:00:00.0000000Z

https://digital-edition.makorrishon.co.il/article/281522229866354

Israel Hayom