מקור ראשון

הרב ליאור נגסה הקים את המכינה הקדםצבאית הראשונה של יוצאי אתיופיה

עדי מגן על הילדים מהמתח ומחכה לאיחוד בימים טובים, רחלי התפקדה לליכוד והצביעה למרצ, וסימון מודה שהיה "ניהול קרב בקלאס" משה מאירסדורף והצלם יוסי אלוני

רחלי מלק־בודה

מילה לפתיחה: החדשות הטובות מבחינת ראש הממשלה החליפי יאיר לפיד הן שבמרכז המסחרי מח"ל באשקלון מחמיאים לו ולשר הביטחון בני גנץ על ניהול מוצלח של מבצע עלות השחר. החדשות הפחות טובות הן שאיש לא ישנה את הצבעתו בשל כך. צילומים עם המטה הכללי וקציני המבצעים של חיל האוויר כנראה לא יעזרו להם בקלפי. בכלל, לאנשים ברחוב אין תשוקה מיוחדת להצביע: איש לא יכול להתלהב מהמנה שמוגשת לו בפעם החמישית בתוך שלוש שנים. לא מעט תושבים דיברו על המחסור בממ"דים ובסיוע ממשלתי לאזור. אחרי שנים רבות של מבצעים בעזה, כשירי פצמ"רים הוא מציאות שגרתית למדי, מוזר מאוד שעד היום אין היערכות מתאימה.

הילה זמיר, מורה

על המפה: עברנו לאשקלון לפני שבועיים. יש לנו פה דירה והש־ עדעכשיו שכרנו בחולון כרנו באשקלון - והחלטנו לעבור קרוב למשפחה של בעלי. המבצע היה לא נחמד אבל צפוי. לקחנו בחשבון שזה עלול לקרות.

המצפן: אני מצביעה ליאיר לפיד כי אני מעריכה אותו. כרגע הוא היחיד שאני מאמינה לו. נראה שהוא בן אדם. גם ברגעים חלשים הוא התמודד באופן חזק ואותי זה הרשים. קצת התלבטתי לגבי גנץ כשכחול לבן התפצלו, אבל אני לא מתלבטת.

עלות השחר: המבצע עבר במינימום פגיעות. הרגשתי כל הזמן שיש שקיפות מול הציבור ושהם יודעים לאן זה הולך ומה המטרות. כשהם אמרו שזה ייפסק, זה באמת נפסק.

עדי אדרי, עובד בחברה לייצור שבבים

על המפה: לא היה פשוט להיות בעבודה כשאתה יודע שהילדים במתח. כפי שאתה רואה הם לא עוזבים אותי לשנייה אחת. מנסים לחזור לשגרה. אצל המבוגרים קל יותר להתרגל אבל לילדים זה קשה מאוד. אפילו קול האמבולנס שהם שומעים מרחוק, מבחינתם זה רעש של אזעקה והם רצים לממ"ד. אני מנסה כמה שיותר להיות איתם ולהפיג את המתח.

המצפן: אני ימני בדעותיי, ומאז הממשלה האחרונה הלכתי יותר ימינה. בפעם קודמת הצבעתי לבנט ואני מאוכזב מאוד. החלטתי שהפעם אצביע לבןגביר. אני מנתק בין ניהול המבצע ובין הקלפי. זה שלפיד ידע להגיד מילה טובה לאופוזיציה ולנתניהו - זה מראה שאנחנו יודעים להתאחד. אבל לא צריך לחכות לזמנים של מלחמה, אלא להתאחד גם בזמנים יותר טובים. אני חושב שבן־גביר הוא הבן אדם הכי אמיתי, אומר בפנים את כל האמת כלפי התושבים במזרח ירושלים או הנציגים של המגזר הערבי בכנסת. לא מתחנף אליהם כמו שאר הח"כים והממשלה.

עלות השחר: אני חושב שהם ניהלו את המבצע בצורה טובה וחשאית. לא פרסמו יותר מדי את הפעולות שעומדים לעשות. נכון שהיינו במתח בימים שלפני המבצע, אבל לא צריך לשתף את האזרחים בהכול, ומה שהם עשו היה בצורה חכמה. ההתנהלות עצמה הייתה מדהימה. מבחינת היוזמה והשיטות, אין דבר כמו צה"ל בעולם.

חן ברכה, מורה

על המפה: עזבנו את אשקלון לפני שנה. במבצע שומר החומות פגע לנו טיל בבית. עברנו תקופה לא פשוטה והחלטנו לעזוב. לא הרגשנו את שלושת הימים האלה.

זה כמו עולם אחר.

המצפן: הצבעתי לש"ס וגם בפעם הבאה אצביע להם. ש"ס היא מוסדות החינוך שלנו והדרך שלנו.

עלות השחר: אני חושבת שניהלו את זה אחלה. הרגשתי שאני שמחה שאנחנו אלה שיוזמים ולא הם. הציבו מטרות ועמדו בהן. אבל ציפיתי שיעשו קצת יותר.

רחלי ארביב־אסתרזון, עובדת בחברה הכלכלית סימון אסתרזון, יבואן פלדה

על המפה: סימון: הגעתי לפה בגיל חמש. אשקלוני לכל החיים. הגיע הזמן שידאגו לממ"דים למי שאין.

המצפן: רחלי: היום בחרתי בבחירות המקדימות בליכוד. אני מתפקדת והצבעתי מה שטוב לעיר אבל לא לליכוד. זה שני דברים שונים. אני עושה מה שטוב לעיר בבחירות המקדימות, ובבחירות לכנסת זה משהו אחר. אני דווקא בצד שמאל של המפה. היו שנים שהצבעתי מרצ. בפעם הבאה אצביע לגנץ.

סימון: אני מצביע ליכוד, לא ביבי. יש לי קצת בעיה איתו. כשיוצא כל הסירחון במשפט אתה מאבד את האמון בבן אדם. זה מעיק. המבצע גרם לי לאהוב את גנץ אבל אצביע ליכוד כי אני ליכודניק וככה חונכנו. חשוב לי להגיד שהבטיחו לנו הטבות של אזור עדיפות והנחות במיסים אבל אין לנו כלום. אנחנו 10 דקות משדרות ולהם יש ולנו אין. אני לא מאמין שיזוז משהו.

רחלי: אנשים פה מסכנים. לנו ברוך ה', יש כל מה שצריך. ראש העיר נלחם, אבל לא נותנים לו להביא את הכסף לאנשים כדי לבנות את הממ"דים שהבטיחו.

עלות השחר: רחלי: ניהול המבצע היה מצוין, מכובד, קצר

וענייני. מאוד התרשמתי. נכון שחטפנו, אבל היה מבצע בקלאסה. אני לא כל כך מרוצה מהממשלה בשנה האחרונה. היה מעין קרקס שכל אחד משך לכיוון שלו ולמה שטוב לו. זה לא סוף העולם אם נתניהו ייבחר, כי הוא איש מאוד מוכשר אבל אני לא אוהבת את האנשים שסביבו. מירי רגב - אני לא סובלת את ההתנהלות שלה. בדיוק ההפך מהמבצע, בלי סטייל.

בסוף כולם אותו הדבר. גם יאיר לפיד רוצה שיהיה לנו ביטחון, שלא יירו על תושבי הדרום. הוא פשוט פחות רעשן. אני לא חושבת שלפיד יכול להיות ראש ממשלה. הייתי נותנת לו להיות שר אבל לא ראש ממשלה.

סימון: במבצע הכול כאילו פעל נכון, לא התייחסתי לניהול שלו כמשהו פרסונלי של יאיר לפיד אלא כמשהו שמדינת ישראל ניהלה. הניהול היה טוב הרבה בזכות גנץ בקטע הביטחוני. ראיתי אותו יותר מאשר את לפיד.

אני איש ליכוד אבל מודה שהיה ניהול קרב בקלאס. מה שחטפנו עכשיו זה כלום. לפני כמה חודשים טיל אחד נפל שני בתים לפנינו וטיל אחד שלושה בתים מאחורינו. במבצעים קודמים היא לקחה את הילדים וברחה לתלאביב. הפעם נגמר טוב ומהר.

ולנטיו ריסין, נהג משאית

על המפה: אני גר באשקלון כבר 11 שנים.

המצפן: הצבעתי לליברמן אחרי שהצבעתי בעבר לביבי. יש מצב שאני אצביע לליברמן בפעם הבאה, או ללפיד. אני לא אוהב את ביבי כי הוא מפקיר אותנו באשקלון. משלם לחמאס כסף ולא עושה כלום. הם מפציצים אותנו, וביבי משלם כסף ושותק.

עלות השחר: אהבתי את מה שעשו עם המבצע עכשיו. נראה לי שניהלו אותו כמו שצריך.

עמוד ראשי

he-il

2022-08-12T07:00:00.0000000Z

2022-08-12T07:00:00.0000000Z

https://digital-edition.makorrishon.co.il/article/281552294637426

Israel Hayom