מקור ראשון

הפנים החדשות של הליכוד: סנגורית, קבליסט וביסמוט

שיטת הפריימריז של המפלגה, שמעניקה שריונים לנציגי מחוזות, נשים, עולים וצעירים, דחקה החוצה ותיקים כמו צחי הנגבי ואורלי לוי־אבקסיס

עטרה גרמן

80 אלף מתפקדי הליכוד יצאו שלשום להצביע ביותר ממאה קלפיות ברחבי הארץ. 60 אלף מתפקדים לא מימשו את זכות הבחירה שלהם ונותרו בבית, ושיעור ההצבעה עמד על 57.8 אחוזים. בשל איסוף כל הקלפיות מהצפון ועד הדרום נמשכה הספירה עד אתמול בצהריים בכפר המכבייה. בשבוע הבא צפויים בליכוד להשיק את מסע הבחירות באירוע ענק, בהשתתפות כל חברי הרשימה הנבחרים.

שיטת שיבוץ הרשימה בליכוד כוללת מקומות מובטחים לנציגי המחוזות במפלגה ול"אישה חדשה", לעולים ולצעירים, וכך מאפשרת להכניס למקומות ריאליים "פנים חדשות" בשעה שחברי כנסת מוכרים נדחקים במורד הרשימה, למקומות לא ריאליים. כך נותרו בשוליים הלא ריאליים חברי הכנסת קטי שטרית, אורלי לויאבקסיס, קרן ברק, צחי הנגבי, פטין מולא וגדי יברקן.

בתום ספירת כל הקולות התגבשה אתמול רשימת הליכוד לכנסת ה־52. אם יתממשו הסקרים המנבאים לליכוד 35 מנדטים, שבעה מהנבחרים בבחירות המקדימות יושבעו לראשונה בחייהם לחברי כנסת. המתפקדים גם אישרו לנתניהו להציב חמישה שריונים משלו ברשימה, וגם חלק מהם עשויים להיות נציגים חדשים שטרם כיהנו בכנסת.

מחוז השפלה מחזיק במספר המתפקדים הגדול ביותר בליכוד, ונציגו משובץ במקום 19 ברשימה, הגבוה ביותר מבין המקומות השמורים למחוזות. מי שזכה בו הוא אליהו רביבו, בן 49 מגדרה, חובש כיפה סרוגה. רביבו הוא יזם ואיש נדל"ן, אחיו הגדול של ראש עיריית לוד יאיר רביבו, שכיהן בבחירות הקודמות כמנהל מטה השטח בקמפיין הליכוד. יאיר רביבו פעל נמרצות לטובת אחיו בבחירות המקדימות, והסתייע בכוחו של יו"ר ועדת החוקה של הליכוד חיים כץ. רביבו הביס בקרב ראש בראש את דוד שרן, מועמדו של ח"כ דוד ביטן. שרן היה ראש הסגל של ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו וכיום נאשם בעברות שוחד, מרמה והפרת אמונים בפרשת הצוללות.

את המקום ה־22 מאייש שלום דנינו מבאר־שבע, בעליו של בית אבות. הוא אחיו של ראש העיר אופקים איציק דנינו, שקידם את בחירתו. שלום דנינו נכשל בעבר כשהתמודד מול ח"כ שלמה קרעי, וכעת הצליח לפלס את דרכו למקום ריאלי ברשימת הליכוד לכנסת. גורמים בליכוד "האשימו" את דנינו בקרבה לשר גדעון סער.

למקום ה־52 נבחרה טלי גוטליב, שהתחרתה על משבצת "האישה החדשה". גוטליב היא עורכת דין מצליחה שהפסידה בהתמודדות מול אפי נוה על ראשות לשכת עורכי הדין. היא אם חד־הורית לילדה אוטיסטית, ומוכרת כצייצנית פעילה בטוויטר, בין השאר סביב משפט נתניהו. התמודדותה עוררה סערה משום שבמקצועה כסנגורית פלילית הגנה על גברים שהואשמו באונס, ברצח ובעבירות סמים.

במקום ה־62 זכה עו"ד חנוך מילביצקי ממחוז דן, המתמחה בסוגיות תכנון ובנייה. הוא גם המשנה לראש העיר פתח־תקווה מטעם יש עתיד, ויועצו המשפטי ומייסדו של ארגון "קבלה לעם". 3,000 המתפקדים לליכוד בזכותו מכונים "הקבליסטים".

המועמד החדש היחיד שהצליח להתברג ברשימה הארצית הוא איש התקשורת בועז ביסמוט, ששובץ במקום ה־72. ביסמוט, שהיה עד לאחרונה כעורך הראשי של העיתון ישראל היום, נחשב מקורב למשפחת נתניהו. הוא ערך קמפיין ממוקד וקצר, והצליח בתוך שבועיים לגבור על שרים לשעבר וחברי כנסת מכהנים. הוא וגוטליב מייצגים את נבחרי הבחירות המקדימות שהמתפקדים נחשפו אליהם לראשונה ברשתות החברתיות ובדיונים בתקשורת.

למקום ה־92 ברשימה הגיע אליהו דלל ממחוז מישור החוף, שעבר אף הוא מהזירה המוניציפלית לארצית. הוא מכהן כסגנה וממלא מקומה של ראש העיר נתניה מרים פיירברג, והיא תמכה בו במרוץ.

את רשימת חברי הכנסת המיועדים החדשים סוגר דן אילוז, שעלה בגיל 24 מקנדה ונבחר למקום ה־33 במשבצת העולים. אילוז היה חבר מועצת העיר ירושלים מטעם סיעת התעוררות, ומשמש כיום מנהל קהילות בפורום קהלת. "כמי שעלה לארץ בתחושת ציונות עמוקה, אני מתרגש ומודה לבורא עולם על ההזדמנות לפעול למען עם ישראל", הוא מסר.

על משבצת נציג מחוז יו"ש, במקום 42 הבלתי ריאלי, התחרה בהצלחה אביחי בוארון, יו"ר מזכירות היישוב עמיחי, המוכר ממאבקו בפינוי היישוב עמונה.

לצד הפנים החדשות ישובו לכנסת ח"כים לשעבר: דני דנון הגיע למקום ה־31 ברשימה לאחר שבע שנים שברובן כיהן כשגריר ישראל באו"ם. אריאל קלנר (במקום )34 נבחר לרשימה ממחוז חיפה, ניסים ואטורי (מקום )21 ממחוז גליל ועמקים, ועמית הלוי (מקום )36 ממחוז ירושלים.

יאיר שרקי

he-il

2022-08-12T07:00:00.0000000Z

2022-08-12T07:00:00.0000000Z

https://digital-edition.makorrishon.co.il/article/281586654375794

Israel Hayom