מקור ראשון

טכנולוגיה, מארבים ומצוד: הרמטכ"ל כוכבי מכריז מלחמה על טרור האבנים

פחיות צבע הושלכו השבוע לעבר מכוניות של יהודים בניסיון להסיט אותן מהכביש

נועם אמיר ושילה פריד

הסכנות בכבישי יו"ש ומזרח ירושלים לובשות פנים חדשות. מעבר לזריקות אבנים ובקבוקי תבערה שהפכו לדבר שבשגרה, השבוע יודו פחיות צבע על כלי רכב תוך כדי נסיעה. "נסעתי בציר בין אריאל לתפוח", סיפר לנו השבוע שי, תושב הצפון שביקר ביום שלישי בשומרון. "בכביש יש ירידה קלה ומעליה הר שלא כל כך רואים את האנשים שעליו. כשעברתי שם פגעה במכונית פחית צבע. היא ניפצה את השמשה ויצרה מסך צבע שלא אפשר לי לראות את הדרך. זה כלי מסוכן מאוד, ויעיל מבחינת הטרוריסטים".

הוא לא היחיד שנתקל בתופעה. "עוד במהלך הנסיעה התקשרתי לעדכן את המשטרה, וקיבלתי שיחת טלפון מגורמי הצבא שאמרו שהם שולחים כוחות למקום", אמר לנו. "כשהגעתי בערב להגיש תלונה באופן מסודר בתחנת בית־שאן, שוחחנו בטלפון עם חוקרים מתחנת משטרת אריאל והם אמרו שבאותן שעות התקבל עדכון על שני מקרים זהים בנקודה שנסעתי בה".

מאז תחילת השנה האזרחית נרשמו ביו"ש 2,700־כ אירועי יידוי אבנים בידי פלסטינים. השיא היה בחודש מאי, עם כ־085 פיגועי אבנים נגד יהודים. לפני כחודש נפצעה באורח קשה שיר לב, תושבת רמת־גן, שנסעה עם משפחתה להוריה בפסגות שבבנימין. בתחילת השבוע נפצעה בפניה נערה מיידוי אבנים בגוש עציון; בשומרון נהג אוטובוס נפצע בעיניו מזכוכיות שחדרו לפניו אחרי שערבים יידו לעברו אבנים וניפצו את חלונות האוטובוס. עוד דווח על יידוי אבנים ובקבוקי צבע לעבר אוטובוס של חברת אגד שנסע בציר עופרית במזרח ירושלים. שוטרי תחנת שלם עצרו למחרת שני חשודים, נערים ערבים בני ,15 תושבי ירושלים.

בנאום שנשא שלשום באוניברסיטת אריאל, בעצרת בסימן "מחומת מגן לשובר גלים", התייחס הרמטכ"ל רב־אלוף אביב כוכבי לסכנות האורבות לנוסעים בכבישי יו"ש: "אני יודע שיש אירועי פח"ע, כולל זריקות אבנים, ולעיתים נראה לכם שאנחנו לא ערים לזה. אנחנו ערים לזה מאוד. אבן יכולה להיות

קטלנית ורצחנית כמו קליע". רא"ל כוכבי התייחס גם לתושבי יו"ש שפועלים להעלאת המודעות לנושא, ואמר בסיום דבריו: "אני מעריך מאוד את ההשתתפות שלכם והחוסן שלכם. אני מבטיח שאנחנו נישאר פה עד שנגיע לאחרון הפיגועים".

דברי הרמטכ"ל בעצרת, שהנוכחים בה היו בעיקר חיילים וקצינים המשרתים באזור, עוררו אופטימיות בקרב תושבי יו"ש שנכחו בנאומו. אבל האם תפיסת המערכת אכן השתנתה? "חלקית", עונה גורם ביטחוני. "אין מי שלא רוצה להילחם בטרור בצירים. הבעיה היא שבמשך השנים סיכלו טרור ועצרו חוליות אבל לא הצליחו לעצור את זה. ראינו שינוי כשמפקדי חטיבות מרחביות העמידו סד"כ לטובת סיכול הטרור הזה. הבעיה היא שטרור האבנים אומנם מסוכן אבל נמוך בסדר העדיפויות. הצבא צריך לאמן לוחמים למלחמה, והתעסוקה המבצעית נעשית בידי יחידות מתחלפות,

ולצד אתגרים מתפרצים כמו גלי טרור או רצף פיגועים אתה מאבד אחיזה בשטח. לא פשוט להעמיד חיילים למשימה כזו 365 ימים בשנה. בגזרות שיש בהן רגיעה זה כי יש פעילות נגד הטרור הזה, ואיפה שיש פעילות איסוף, מארבים, מצוד מחבלים ומענה מהיר לדיווח - התוצאות מצוינות".

העצרת שהתקיימה ביום רביעי בערב באריאל הייתה אמורה להתקיים בחודש מרץ, אך נדחתה בשל רצף הפיגועים. מפקד אוגדת איו"ש תא"ל אבי בלוט הסביר על הבמה שתוכן האירוע השתנה: "משיח נוסטלגי על העבר ועל גבורת הלוחמים בחומת מגן, זה הפך להיות שיח אקטואלי עליכם, האחראים לשבירת גל הטרור. כיום אנחנו חותרים למגע, יוזמים ותוקפים. כולנו מייחלים לשקט ולביטחון, וכחיילים ולוחמים בצה״ל אנו שואפים להגן על התושבים בכל זמן ובכל מצב ולהביא לשקט המיוחל".

הגורם הביטחוני אומר שדברי רא"ל כוכבי הם הצהרה ש"נועדה להציב מטרה - סיכול פיגועי אבנים. הרמטכ"ל מצפה ממפקדי צה"ל לעשות זאת. לצבא ביו"ש יש טכנולוגיה לסכל את הטרור הזה. המצוד חייב להיות מהיר, חד ולהביא למעצר מיידי. ככה נלחמים בטרור בנחישות. בהיבט הזה אין הבדל בין צה"ל שלחם בחומת מגן לצה"ל שלחם בשובר גלים".

מלבד הרמטכ"ל ומפקד האוגדה נכחו בעצרת גם מפקד פיקוד המרכז אלוף יהודה פוקס וקצינים בכירים אחרים. תעודות הוקרה ואותות הוענקו ליחידות שהשתתפו במבצע שובר גלים וללוחמי צה״ל, מג״ב וימ״ס שנפצעו במהלך המבצע.

"בין חומת מגן לשובר גלים יש כמה קווי דמיון, אך המרכזי שבהם הוא התחושה שגורל המדינה בידינו", אמר הרמטכ"ל כוכבי. "היום כמו אז אתם מונעים את הפיגועים ומספקים ביטחון רב לכל אזרחי מדינת ישראל. היום כמו אז אנחנו מתעקשים להילחם באופן התקפי, יזום, מקצועי ונחוש. והמשימה היא אחת - להגן על תושבי מדינת ישראל".

יאיר שרקי

he-il

2022-08-12T07:00:00.0000000Z

2022-08-12T07:00:00.0000000Z

https://digital-edition.makorrishon.co.il/article/281629604048754

Israel Hayom