מקור ראשון

לראשונה זה שנתיים: אל על מציגה רווחים

בחברת התעופה הלאומית מצפים לאישוריהן של סעודיה ועומאן לטוס בשמיהן, מהלך שיקצר את משך הטיסות ויוזיל את מחיריהן

יאיר קראוס

בחברת אל על דיווחו אתמול על מעבר לרווח תפעולי חיובי לראשונה זה שנתיים, וצמיחה בהכנסות החברה שידעה משברים כלכליים רבים. דינה בן־טל גננסיה, מנכ״לית חברת התעופה הישראלית, עדכנה שחל גידול ניכר בהכנסות החברה, באופן שמקרב את אל על למספרים מלפני משבר הקורונה.

בחברת התעופה מסבירים שהביקוש הגובר לטיסות והתאוששות שוק התעופה באים לידי ביטוי בהמשך צמיחה עקבית בהכנסות מרבעון לרבעון, זה הרבעון השביעי ברציפות. מניית החברה עלתה בבורסה בשנה האחרונה ב־17 אחוזים.

באל על מצפים כעת לקבלת האישור המיוחל מעומאן, שיאפשר לה לטוס למזרח בשמיה, מהלך שיוביל לקיצור ניכר של זמן הטיסה. "אנו פועלים בהיקף של כ־07 אחוזים מהצי שלנו בהשוואה ,"2019־ל אמרה בן־טל. לדבריה, מימוש הפוטנציאל של טיסה מעל עומאן וסעודיה יהיה מהלך חשוב לפיתוח העסקי של החברה.

לפני כחודש, עם המראתו של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן לסעודיה בתום ביקורו בישראל, עדכנה רשות התעופה האזרחית הסעודית על פתיחת המרחב האווירי שלה גם לחברות תעופה ישראליות שמעוניינות לטוס למזרח ולקצר את מסלול הטיסה. כדי שפתיחת המרחב האווירי הסעודי תועיל לחברות הישראליות יש צורך שגם סולטנות עומאן תאשר את מעבר המטוסים הישראליים בשמיה. ההערכה אז הייתה כי מדובר בעניין של ימים ספורים. אלא שבינתיים האור הירוק לנתיבי התחבורה החדשים התחלף לכתום מסיבה שאינה ברורה, ועד כה טרם אישרו העומאנים את כניסת החברות הישראליות למרחב האווירי שלהם.

גורמים במשרד החוץ אומרים שמתן האישור מעומאן נעשה סבוך מעט. "למזרח התיכון כללים משלו, ומי שחי באזור הזה יודע שצריך לתת לכל דבר זמן", אומר לנו יו"ר רשות התעופה האזרחית יואל פלדשו. "לכאורה לא צריכה להיות בעיה", הוא מוסיף, בניסיון להפחית את המתח.

חברות התעופה הישראליות לוחצות על משרד החוץ וגורמי הממשל בישראל לזרז את העומאנים במתן אישור המעבר מעל שטחם. עם קבלת האישור לטוס בשמי סעודיה הודיעו בארקיע וישראייר שהם מעוניינים להפעיל קווי טיסות בנתיבים החדשים להודו ואף לתאילנד. רשות התעופה האזרחית בישראל מונעת בדרך כלל מחברות תעופה זרות לטוס לישראל מעל שטחן של מדינות שאינן מאפשרות לחברות הישראליות לטוס בשמיהן, כדי להגן על החברות הישראליות מפני תחרות לא הוגנת; לפיכך, ההיתר מעומאן וסעודיה לחלוף בתחומן צפוי להשפיע על חברות תעופה נוספות שיבקשו לטוס בשמיהן לישראל ולא יכלו לעשות כן.

פתיחת נתיבי השמיים

תאפשר לקצר את זמן הטיסה לתאילנד בכשעתיים וחצי, כך שהטיסה תארך כשמונה שעות; הטיסות למומבאי יימשכו כחמש שעות וחצי, במקום שמונה שעות. ישראלים ואוסטרלים שיהיו מעוניינים לטוס בין המדינות יוכלו לעשות זאת בטיסה ישירה ממלבורן לתל־אביב שתארך כ־51 שעות. כיום אין חברות תעופה שמציעות טיסות ישירות מישראל לאוסטרליה.

אישור נתיבי התעופה צפוי גם להוזיל את המחירים בעקבות כניסת חברות נוספות לשוק, ובהן איתיחאד ואמירייטס, שיוכלו להציע טיסות ישירות מישראל למזרח. פלדשו מסביר שכל שעת טיסה מעלה את עלויות הדלק, את שכר צוות האוויר ואת מחיר תחזוקת המטוסים, אך השיקול הראשי בקביעת המחיר לטיסה

תלוי בהיצע ובביקוש.

לפי בן־טל, אל על "ערוכה תפעולית" לשינוי נתיבי הטיסה. "ברגע שנקבל את האישור, הנתיבים הרלוונטיים יושפעו מיידית", אמרה.

בתוך כך, חברת התעופה הקוריאנית הלאומית, שהפסיקה את טיסותיה לישראל בשל פרוץ מגפת הקורונה בשנת ,2020 הודיעה כי תשוב לטוס לישראל החל בינואר ,2023 בתדירות של שלוש טיסות שבועיות. במשרדי התיירות והחוץ אומרים שדרום קוריאה היא שוק חשוב לתיירות הנכנסת לישראל, בין השאר בזכות קהל נוצרי גדול. לפני הקורונה, בשנת ,2019 הגיעו לישראל כ־06 אלף תיירים מקוריאה. עם חידוש הקו, מספר התיירים צפוי לגדול.

כלכלה

he-il

2022-08-12T07:00:00.0000000Z

2022-08-12T07:00:00.0000000Z

https://digital-edition.makorrishon.co.il/article/281655373852530

Israel Hayom