מקור ראשון

בניגוד לחוק: במזרח הר הבית נערמת מזבלה

גל ערמון

מכונית משא של הווקף הירדני נצפתה אתמול בבוקר כשהיא שופכת פסולת במזרח הר הבית, בניגוד לחוק העזר העירוני של עיריית ירושלים. הפעולה הזאת אינה יחידה, ואינה מעשה תמים ושולי: הווקף הפך את מזרח הר הבית בשנים האחרונות למזבלה פרטית ולאזור מחסנים.

במשך מאות שנים היה מזרח הר הבית מוזנח. בתקופה הבריטית נבנו בו טרסות ושופץ גרם המדרגות המזרחי, ובעשורים הבאים סללו בו הירדנים שביל המוביל לרמה המוגבהת; אך המקום היה מוזנח, בעיקרו, מלבד העצים שצמחו במקום. בשנות השבעים, לאחר שחרור העיר, החל הווקף בקבירת הארכיאולוגיה בהר, בין השאר באמצעות עבודות גינון (מילוי עפר ושתילת עצים) וסלילת שבילים במזרח ההר.

בשנות התשעים ערך הווקף חפירה לא חוקית בדרום מזרח הר הבית, והוציא משאיות עפר רבות ללא פיקוח ארכיאולוגי. ערמות העפר טופלו במשך השנים במפעל הארכיאולוגי החשוב של סינון העפר מהר הבית בגן הלאומי עמק צורים, וכיום בהר הצופים. ערמות עפר נוספות נשארו במזרח ההר עד שהווקף יאפשר להוציאן תחת פיקוח ארכיאולוגי (בהתאם לפסיקת בג"ץ בנושא). במהלך השנים ניצלו המוסלמים את לילות סוף הרמדאן לפגיעה בערמות עפר אלו ולסלילת שבילים בתוכן. כמו כן הווקף העמיד במזרח ההר מכולות אחסון, והוא משתמש בו כבמזבלה, כפי שראינו השבוע.

עולי הר הבית פונים פעמים רבות לרשויות ומבקשים למנוע את הפגיעה בארכיאולוגיה בהר ואת הזלזול במקום המקדש. ארגון "בידנו" החל להפיק דו"ח תקופתי על הפגיעה בארכיאולוגיה בהר, והוא מקדם את הנושא מול הרשויות תוך העלאת מודעות חברי הכנסת לעניין. מנכ"ל הארגון תום ניסני מסר ש"התופעה החמורה של השחתת מרחב הר הבית,

והפעם בדמות שפיכת זבל כמה מטרים ממקום המקדש, היא בושה למדינת ישראל ועליה להיעצר. רשות העתיקות והמשטרה חייבות למנוע את התופעות מבעוד מועד. אנחנו נמשיך לעמוד על המשמר".

ברשות העתיקות אומרים שמנכ"ל הרשות אלי אסקוזידו מבקר בהר פעם בשבוע כדי לפקח על הנעשה בו, ולטפל בהפרות

חוק בהידיינות מול משרד ראש הממשלה, המשטרה והווקף. "הרשות רואה את העניין בחומרה ותדאג שהמקום ינוקה עד סוף היום", נמסר לנו. "אזור החורשה ליד הר הבית מצוי בטיפול רשות העתיקות, במטרה לסדר את המקום ולהגן על הפריטים הארכיאולוגיים בו, בשיתוף השב"כ, המשטרה, עיריית ירושלים ומשרד ראש הממשלה".

עם זאת, מהמשטרה נמסר ש"מדובר ברכב ניקיון שפועל בהר הבית באישור ובהתאם למקובל בנושא פינוי פסולת". מעיריית ירושלים נמסר שהעירייה "שומרת על הניקיון ועל אכיפת חוקי העזר בכל רחבי העיר. יצוין כי שטח הר הבית נמצא תחת ניהול ייחודי של משטרת ישראל. העירייה תפעל לבירור הסוגיה ודרכי האכיפה אל מול משטרת ישראל".

ממנהלת הר הבית נמסר: "התופעה הבזויה הזו נמשכת לאורך כל שנות הניהול האסלאמי ופוגעת בקדושת המקום, והיא עוד הוכחה לכך שהר הבית אינו קדוש לאסלאם. זו סיבה נוספת להעביר את ניהולו לידי מי שינהל אותו כראוי למקום הקדוש ביותר לעם ישראל. תופעות שליליות דומות הופסקו כבר בהר הבית לשמחתנו עם ריבוי היהודים בהר הבית, וככל שיותר יהודים יפקדו את המקום כן ימעטו התופעות הללו".

דף הבית

he-il

2022-08-12T07:00:00.0000000Z

2022-08-12T07:00:00.0000000Z

https://digital-edition.makorrishon.co.il/article/281728388296562

Israel Hayom