מקור ראשון

37

מתקפת המיסוי הזו מגיעה בזמן גרוע במיוחד בענף הרכב: מחירי כלי הרכב בכלל והחשמליים בפרט נמצאים מזה חודשים במגמת עלייה. על רקע מחסור עולמי ברכיבים ועיכוב במסירות, הביקוש גובר על ההיצע. כעת משרד האוצר יוסיף שמן למדורה ויתרום גם הוא את חלקו לעליות המחירים.

אבל המחירים עולים גם משום שהיבואנים מנצלים היטב את המצב. במשך שנים הם מעלים את מחירי הרכב למרות שלל סיבות אובייקטיביות להוזלה, כמו התחזקות משמעותית של השקל אל מול המטבעות הזרים. דו"ח מבקר המדינה שפורסם רק לפני ארבעה חודשים, מצביע על שיעור רווח חריג בענף הרכב, אשר נובע בין היתר מירידה בעלויות הייבוא שלא גולגלה לצרכן. על פי דו"ח שפרסם הכלכלן הראשי במשרד האוצר לפני כמה שנים, יבואני הרכב מרוויחים שני מיליארד שקל בשנה, סכום שהולך ועולה עם הגידול ברכישות, כאשר שיעור הרווחיות שלהם חריג בגודלו בהשוואה לענפי המסחר השונים.

היבואנים נהנים גם מריכוזיות גבוהה. ניסיונות לייצר להם תחרות בדמות ייבוא מקביל כמעט אינם מורגשים, בעקבות הפעילות הלוביסטית האינטנסיבית שלהם. נכון לשנת 2020 החזיקו היבואנים הישירים בנתח שוק של 97% מייבוא הרכב לישראל. לא פלא שרובם מככבים ברשימת עשירי ישראל. לא שעיננו צרה, אבל המצב הזה גורם לכל מי שרוכש רכב בישראל, כולל גם בשוק היד השנייה, לשלם הרבה יותר, וזה בלי קשר למיסוי.

גם אם במשרד האוצר נחושים לפגוע בכיסם של רוכשי הרכבים החשמליים, ראוי שיפגינו אותה נחישות כדי לייצר כאן תחרות הוגנת יותר ודאגה לגלגל הוזלות לכיסו של הצרכן ולא לזה של היבואן. בין אם הם מתכוונים לכך ובין אם לאו, התוצאה היא שבאוצר מעשירים עוד את אותם מיליארדרים, על חשבוננו.

אריאל שנבל

he-il

2022-08-12T07:00:00.0000000Z

2022-08-12T07:00:00.0000000Z

https://digital-edition.makorrishon.co.il/article/282119230320498

Israel Hayom