מקור ראשון

שעשני כרצונם

השאלה "מהי אישה?" הפכה בשנים האחרונות לאחד מסלעי המחלוקת בעולם

// הרב אברהם סתיו

"נפתחה אני מצרף כאן קישור לסרט חשוב ביותר", כך

ההודעה שנשלחה בפורום רבני גדול. "חשוב כל כך לראות ולהבין את תרבות בחירת המגדר בארה"ב כדי שנדע להתמודד איתה. עוד מעט זה מגיע אלינו!". מכיוון שאני משתדל לבלות את זמני בדברים חשובים, לחצתי על הקישור שהוביל לסרט ‪,What is a Woman‬ שהפיקו לפני חודשיים אולפני ‪,Daily Wire‬ חברת המדיה של בן שפירו, מהדוברים הבולטים והחריפים של הימין השמרני בארה"ב.

הרעיון בסרט פשוט למדי. המגיש, מאט וולש, עובר בין אישים "פרוגרסיבים" (אקטיביסטים להט"בים, מרצים לענייני מגדר ועוד) ומציג בפניהם את השאלה "מהי אישה?". וולש מפגין קורת רוח מרובה כשהם מסתבכים בלשונם, ומצליחים לספק רק הגדרות מעגליות כגון "מי שמגדירה את עצמה כאישה היא אישה". מכך הוא מסיק שההבחנה בין מין למגדר היא קשקוש בעלמא, ואין שום הגדרה לאישה מלבד "אדם ממין נקבה".

השאלה האזוטרית לכאורה "מהי אישה?" הפכה בשנים האחרונות לאחד מסלעי המחלוקת בין האגפים הפוליטיים בעולם ולאחרונה גם בארץ. ברשת הופץ לאחרונה סרטון של שופטת אמריקנית שמתקשה לענות על השאלה הזו במהלך שימוע בסנאט; וסיפור על גבר ביולוגי המזדהה כאישה שנכלא בבית כלא לנערות, ושם תקף כמה מן האסירות ואף הכניס אותן להיריון, צוטט בכל מקום כדי להמחיש את עוצמת "הטרלול הפרוגרסיבי".

אבל אני אינני מאמין בליצנות ובהקצנה ככלי לניהול דיון. חביבה עליי יותר גישתו של הרב קוק, להתחיל כל התמודדות עם עמדה חדשה (אבולוציה, למשל, או ביקורת המקרא) בניסיון למצוא לה מקום ואפשרות קיום בתוך התורה.

והאמת היא שהאפשרות שיהיה פער בין הזהות החיצונית של האדם לזהותו הפנימית היא דווקא יהודית מאוד. רבותינו לימדו שכאשר גר נכנס לכלל ישראל מתברר למפרע שנשמתו עמדה בהר סיני, וכל הזמן הזה הייתה כלואה בגוף נכרי לא לה. גם המדרש המתאר את הקב"ה לוקח רוח מגן עדן ומכניס

ביקורת תרבות

he-il

2022-08-12T07:00:00.0000000Z

2022-08-12T07:00:00.0000000Z

https://digital-edition.makorrishon.co.il/article/282742000578418

Israel Hayom