מקור ראשון

ורוד עולה

ט"ו באב הוא הזדמנות מעולה לצלול אל תוך העולם המופלא של יינות הרוזה הוורודים, שנחשבים גם לסמל של רומנטיקה אבל גם לפתרון לחום הקיץ הארצישראלי

ניסיתם המלצות קודמות ואהבתם? יש לכם יין שאנחנו חייבים לנסות? רוצים לזכות לשורת תהילה במדור הבא? דברו איתנו ואולי תופתעו: Alcohol.motzash@gmail.com צילום: יח"צ יקב רמת הגולן, עידן גל, אריה ויסמין וייס, אורי ליבנה

חרי שעברנו את חום האימים של השבועות האחרונים, ואחרי ימי בין המצרים, סוף־סוף אנחנו מגיעים אל האופטימיות של ט"ו באב. חג המחולות בכרמים צבוע בסומק אוהבים בלחיים, והצבע הוורוד הקשור באהבה ובסמליה מתחבר בתורו ליינות רוזה ורודים, או אם תרצו: סמוקים.

הטכניקה לייצורם של יינות הרוזה מגיעה אלינו מאירופה. הצבע של היין מתקבל מהענבים האדומים המשמשים לייצורו, ומהשריה קצרה של הקליפות בתוך התירוש, למיצוי חלקי של הצבע לפני התסיסה. יינות רוזה ברובם לא זוכים להתיישן בחביות עץ, כמקובל ביינות אחרים, כדי לשמר את רעננותם וקלילותם. רוזה לרוב לא מיועד להתיישן, ולכן אני מעדיף דווקא את היינות הצעירים ביותר.

אלה חמשת יינות הרוזה האהובים עליי השנה, לפי אזורים בארץ:

חייבים להתחיל חגיגה עם בועות. יש מעט בעיות בחיים שקצת בועות לא יכולות לפתור. מהכרמים בצפון רמת הגולן מגיע אלינו בלנד של שרדונה ופינו נואר. היין עשוי בטכניקה קלאסית של שמפניה, והוא מרהיב בפני עצמו. הוא קליל, חומצי ומכיל טעמי שמרים, פרחים, פטל ותותים. יש לו סיומת ארוכה ומתקתקות מרומזת, ולכן הוא מתאבן מושלם.

רוזה מבעבע, יבש. 130 ש"ח

.2

מיקב הבוטיק הזה במצפה־נטופה אנחנו מקבלים בלנד של גרנאש וסירה, עם גוף בינוני וחומציות מתחנפת, טעמים של תותים צעירים, יוגורט ופירות יער אדומים. הסיומת בינונית ונעימה עם מרקם חלק על הלשון.

רוזה, יבש. 110 ש"ח

.3

ביין הזה יש בלנד של גרנאש נואר עם מעט טמפרניו וסירה, בסחיטה עדינה ויישון במכלי נירוסטה על השמרים. עם גוף בינוני ואף מעט קל ממנו מתקבלת חומציות נמוכה וטעמים של תותים, פטל אדום, אשכולית אדומה ורמזי פריחה. בנוסף, לאחר השתייה מתקבלת סיומת ארוכה ופירותית על הלשון. רוזה, יבש. 80 ש"ח

‪← .4‬ כאן מגיע אלינו מהשומרון בלנד של קברנה סוביניון וקברנה פרנק, שמספקים רוזה מעט יותר עוצמתי מהקודמים אך עדיין קל ומרענן, עם טעמים מאופיינים של פירות אדומים, פרחי אביב, רמזים של יוגורט וסיומת ארוכה למדי. היין נעשה בתסיסה קרה וכמעט ללא יישון. עם זאת, באופן תיאורטי אפשר גם ליישן אותו במשך תקופה קצרה (עד שנתיים).

רוזה, יבש. 100 ש"ח

‪← .5‬ היקב הזה הוקם בהתאם לחזון הפרחת הנגב, ולכן כל הענבים מגיעים רק מכרמים בנגב עצמו. היין הוא בלנד של שיראז, קברנה פרנק ומרסלאן, שמציג יין אדמדם בצבעו יותר מהאחרים, אך עדיין קליל, עם טעמי אשכוליות וליים, פטל ומעט מינרליות. היין מאופיין בחומציות קלילה, סיומת ארוכה ואלכוהול נמוך יחסית לחום שבו גדלים הענבים.

רוזה יבש 89 ש"ח 12.8.2022 | ט"ו באב תשפ"ב | |

| | ט"ו באב תשפ"ב | 12.8.2022

צילום: אפרת ליכטנשטט 12.8.2022 שלא), ימורי טונה הם חומר גלם שכולם אוהבים (חוץ ממי שממש

ושלכולנו יש בבית בכל רגע נתון. הם פתרון נפלא לרגע הזה בחמש אחר הצהריים כשאני מבינה שאין לי שום רעיון לארוחת ערב. הם גם פתרון נפלא לארוחה קלילה באמצע היום, עם מלא מיונז, חמוצים ופרוסות עגבנייה בתוך לחמנייה טריה. מי צריך יותר מזה? ועוד לא דיברנו על החלבון, הברזל והאומגה 3 - בקיצור, איפה המשאית עם המדליות?

אז לכבוד החודש הארוך ביותר בלוח השנה, אוגוסט האיום, שנמשך רק 31 יום אבל נדמה כאילו הוא נמשך ,45 ובו המוח שלי במצב צבירה שבין נוזל לגז, קבלו שלושה רעיונות כיפיים למתכונים שמכינים עם טונה לקול מצהלות הקהל.

ועוד שבועיים ספטמבר, וכבר אפשר לדמיין משבי רוח נעימים בערב וסוודרים דקים, כן, בינתיים רק לדמיין. | ט"ו באב תשפ"ב | |

יין אלישע נקונצ'ני

he-il

2022-08-12T07:00:00.0000000Z

2022-08-12T07:00:00.0000000Z

https://digital-edition.makorrishon.co.il/article/283068418092914

Israel Hayom