מקור ראשון

סלט טונה ים־תיכוני

שילוב המרכיבים אולי יראה לכם מוזר, אבל הסלט הזה פשוט עובד והוא נפלא

// מישראל לגרמניה. אורן עמיאל // חלק מההחלטה. יובל זוסמן // קשה לסרב. עודד קטש

מרכיבים

4 או 5 עלי חסה קצוצים גס 1 קופסת שימורי טונה מסוננת ½ בצל סגול קטן קצוץ דק־דק 1 פלפל ירוק חתוך קטן 1 כוס גרגרי חומוס מבושלים 1 מלפפון ירוק חתוך לאורכו, ללא הגרעינים, קצוץ ¼ כוס זיתים שחורים קצוצים 2 או 3 צנוניות קצוצות חופן פטרוזיליה קצוצה דק־דק

אופן ההכנה

.1 מערבבים את כל מרכיבי הסלט. .2 מתבלים בשמן זית, מיץ לימון, מלח ופלפל.

| | ט"ו באב תשפ"ב | 12.8.2022

12.8.2022 | ט"ו באב תשפ"ב | |

בהנבחרות שנים האחרונות זוכה הכדורסל הישראלי לעדנה בעולם, וכישרונות צעירים שפרצו בזירה המקומית עושים חיל באירופה ומובילים את

להישגים מרשימים. אחד מהם, פחות מוכר לציבור הרחב, הוא גבי צ'אצ'אשוילי, פורוורד־סנטר בן 22 המתנשא לגובה 2.10 מטר.

הוא נבחר לתגלית העונה בליגה הישראלית בעונה היוצאת, ובעונה הבאה ילבש את מדי במברג הגרמנית, לאחר שסירב בקיץ האחרון להצעות מקבוצת המשנה של אלופת ה־ABN גולדן סטייט וממכבי תלאביב. "אני תמיד אומר לסובבים אותי שלא משנה מה על הפרק, בסופו של דבר אני רוצה שזו תהיה החלטה שלי, וגם אם הדברים לא יסתדרו כמו שציפיתי אדע שאני לא מתחרט על שום דבר", אומר צ'אצ'אשוילי. "בשנתיים האחרונות התקדמתי מאוד בפן המנטלי, והגעתי למצב שבו אני מצליח להבין מתי אני באמת חושב מהלב או נותן לאחרים להשפיע עליי. צריך בשביל זה אומץ לפעמים, וגם יכולת של התבוננות פנימית, שלווה וביטחון עצמי".

עם גולדן סטייט יצר צאצאשווילי קשר כבר בתחילת השנה שעברה. הוא שיחק בהפועל גליל עליון בשנתיים האחרונות, ויונתן אלון, המנהל המקצועי של הקבוצה, שלח קלטת ביצועים לירון ארבל, הסקאוט הבינלאומי הראשי של אלופת הליגה הטובה בעולם. "אני מניח שהם אהבו את מה שהם ראו והזמינו אותי למחנה אימון של שחקנים חופשיים. הוא היה אמור להימשך חמישה ימים אבל התקצר בחצי, כי גולדן סטייט העפילו לגמר והם היו צריכים את האולם למשחקים", מספר צאצאשווילי. "למחנה הגיעו שחקנים בגילים שונים, כולל כמה ששיחקו בעבר בליגה הישראלית. את הצוות המקצועי הובילו מאמני קבוצת ליגת הפיתוח של המועדון, יחד עם כמה עוזרי מאמן של הקבוצה הראשונה. כבר באימון הראשון גיליתי סגנון שאני פחות מכיר, אבל מהר מאוד הצלחתי להשתלב ובאתי לידי ביטוי עם מסירות מיוחדות, חוכמת משחק וראיית מהלכים קדימה, בנוסף להגנה טובה וכמה קליעות".

היכולת הטובה שהפגין הובילה את הקבוצה להזמין אותו לשחק בשורותיה בליגת הקיץ, עשרה ימים לאחר תום המחנה, אז הוא חזר לאימוני הנבחרת בארץ ואז טס בחזרה לסן־פרנסיסקו. "החוויה בליגת הקיץ הייתה מדהימה", הוא אומר. למשל, הוא מתפעל, "היה שם מטבח עם טבחים שמכינים כל מה שתרצה, ואינספור מקררים עם משקאות אנרגיה וחטיפי חלבון, בנוסף למתחם אימונים ענק עם אפשרות לבוא ולהתאמן בכל זמן שרוצים, וחדר כושר עם | | ט"ו באב תשפ"ב | 12.8.2022 מאמנים שרק מחכים לעבוד איתך ולעזור לך להתקדם".

למשחקים, הוא מספר, הגיעו כולם "באנרגיות טובות, עודדו אחד את השני, נתנו את כל מה שיש להם ושיחקו בכיף. זה היה כמו הצגה. בליגת הקיץ פחות ְמשנה אם הפסדת או ניצחת, והיה כיף להיות חלק מזה וללמוד ולחוות כדורסל שונה, הרבה יותר פיזי ואינטנסיבי, עם דגש על יכולות אישיות".

צ'אצ'אשוילי הותיר רושם חיובי בליגת הקיץ. הוא קלע 4 נקודות בממוצע בששת משחקיו, ואת המשחק האחרון, שבו הפסידה גולדן סטייט לוושינגטון ,87:77 סיים עם 3 נקודות, 5 ריבאונדים, 2 חסימות ומדד היעילות הגבוה בקבוצה. "הייתי צריך להמציא את עצמי שם מחדש בזמן קצר ולנצל יתרונות אחרים מאלה שאני מנצל באירופה. ברור שיש לי עוד הרבה עבודה לעשות, אבל הרגשתי במאה אחוז שייך לשם: בגודל, באתלטיות ובהבנת המשחק", מנתח צ'אצ'אשוילי. "המאמן בליגת הקיץ היה אחד מהעוזרים של סטיב קר, המאמן הראשי של הקבוצה, והוא הגיע כמה פעמים לראות משחקים אבל לא דיברתי איתו. סביבנו היו אגדות כמו לברון ג'יימס, ראסל וסטברוק, דריימונד גרין ואחרים. לאחר אחד המשחקים נשארתי לזרוק במתחם, ופתאום הגיע לשם ילד קטן ונכנס למגרש שלי, אז עצרתי כמובן וחיכיתי שילך. ואז פתאום הגיע סטף קרי והתברר שזה הבן שלו. מזל שלא אמרתי לו כלום".

ההתרשמות של הצוות המקצועי של

גולדן סטייט הובילה את המועדון להציע לו חוזה משודרג בקבוצת המשנה בליגת הפיתוח, כדי לעזור לו להסתגל למשחק באמריקה, אך צ'אצ'אשוילי סירב בסופו של דבר לחוזה. "היה לי מאוד קשה לסרב להם, בעיקר בגלל התנאים המדהימים", הוא מודה. "אבל הגעתי לשחק בליגת הקיץ עם גולדן סטייט בגלל תחושת הבטן שלי והעובדה שעד היום הלכתי עם האמת שלי. לא תמיד אפשר להסביר את זה, אבל הרגשתי שזה לא הצעד הנכון לקריירה שלי".

במקביל חיזרו אחר צ'אצ'אשוילי קבוצות ישראליות רבות, כולל האלופה הפועל חולון, הפועל ירושלים ומכבי תל־אביב, שבונה את עצמה מחדש הקיץ לאחר הכישלון בעונה שעברה. מי שלבסוף זכתה בשירותיו לשנתיים הקרובות היא במברג, קבוצת פאר גרמנית עם עבר ביורוליג, שמאמנה הוא אורן עמיאל הישראלי. במברג ידועה במערכת פיתוח שחקנים בהובלת המאמן סטפן וייסנבוק, שיש לו רזומה עשיר בשדרוג כדורסלנים צעירים והבאתם לרמות הגבוהות בעולם.

"כשקבוצה כמו מכבי מציעה לך חוזה, ברור שאתה עוצר לרגע וחושב. בטח כשאדם כריזמטי כמו עודד קטש מדבר איתך. אבל גם במקרה הזה הרגשתי שזה לא הזמן הנכון להגיע לשם", משחזר צ'אצ'אשוילי. "מבמברג פנו לסוכן שלי, נדב, ושוחחתי איתו ועם עמיאל, מאמן נהדר שאימן הרבה חברים שלי. אחרי שיחה עם וייסנבוק ובסיום בדיקה נוספת, הרגשתי שהצעד הנכון הוא לעבור לגרמניה. מדובר בליגה נהדרת ובקבוצה מקצוענית שמציעה תנאים מצוינים. שלא תטעה, בתור מי שמגיע מגליל עליון, זו עדיין קפיצת מדרגה גדולה בשבילי".

צ'אצ'אשוילי יהיה הכדורסלן הישראלי השלישי בליגה הגרמנית בעונה הקרובה, לצד יובל זוסמן ותמיר בלאט שיפתחו את העונה השנייה שלהם במדי אלבה ברלין. "כששמעתי את שניהם מדברים על הליגה הגרמנית ועל תרבות הספורט שם, ידעתי שזה מקום שארצה להיות חלק ממנו".

צ'אצ'אשוילי נולד וגדל בנצרת־עילית, שקרויה היום נוף־הגליל. הוריו עלו עם משפחותיהם מגאורגיה בתחילת שנות התשעים, הכירו בארץ והתחתנו פה. מאז שהוא זוכר את עצמו הוא היה גבוה מכולם. "אני חושב שזו הסיבה העיקרית לכך שאני ילד ביישן, מופנם ולחוץ, כזה שנבהל מכלום ומתבייש לבקש קטשופ במסעדה", הוא צוחק. "לא ידעתי איך להגיב כשכולם מסתכלים או מדברים עליי, וכשילדים היו צוחקים על הגובה שלי הייתי נעלב. לקח לי זמן להבין שמדובר ביתרון ולא בחיסרון".

המפלט הראשון שלו היה הספורט. "כששיחקתי כדורגל עם חברים זה עזר לי קצת לצאת מהקונכייה של עצמי, והספורט בגיל הזה עזר לי להשתחרר. הרגשתי שאני נהנה ומצליח להביע את עצמי", הוא נזכר. "בגיל 11 התחלתי לשחק כדורגל באופן מסודר במחלקת הנוער בנצרת־עילית.

בשלב הראשון הייתי מגן שמאלי, אבל עם הזמן הרמה עלתה ואני לא השתפרתי, אז הפכתי לבלם". בכיתה ט' החל צ'אצ'אשוילי להתעניין בכדורסל. "הכרתי חבר שהיה בעניין, ובמקביל מצאתי משחקים של סןאנטוניו ביוטיוב, ומאוד נהניתי לצפות בהם. זה נראה לי משחק כיפי שגבוהים משחקים בו. הייתה לי שנה ממש רעה בכדורגל והחלטתי לנסות כדורסל. נרשמתי לחוג בעיר ועולם חדש נפתח בפניי". עברו שנתיים מהרגע שהתחיל לשחק כדורסל ועד שהבין שזה הספורט בשבילו, שמאפשר לו לבטא את עצמי באופן מלא. "זה מה שגרם לי להרגיש טוב".

הקבוצה הראשונה שלו הייתה הפועל נעם העמק עילית. ממנה עבר לקבוצת הנוער של עמק יזרעאל והוביל אותה לזכייה היסטורית בגביע המדינה, בגמר מול מכבי תל־אביב. אז גם נבחר למצטיין השנה בגמר ובליגת הנוער כולה. "זאת הייתה הפעם הראשונה שהקבוצה זכתה בגביע, וזה היה רגע מיוחד מאוד בשבילי", נזכר צ'אצ'אשוילי. "בעמק יזרעאל יש אנשים מדהימים שנכנסו לי מהר מאוד ללב, ובזכות החיבור למקום ולחברים בקבוצה ההישג הפך לחוויה יוצאת דופן".

בקיץ 2017 שיחק בהצלחה באליפות אירופה דרג ב' לנוער, ובקיץ 2018 צירף אותו המאמן אריאל בית־הלחמי לסגל נבחרת העתודה, שסיימה קמפיין בהישג היסטורי וזכתה לראשונה בתולדות המדינה באליפות אירופה עד גיל .20 "זאת הייתה שנה טובה מאוד בשבילי. לא ציפיתי לכלום כשהגעתי לעתודה, אבל למזלי בית־הלחמי הימר עליי, למרות שעדיין הייתי בוסרי ולא מוכר. שיחקתי 15 עד 20 דקות במשחק, שמרתי מצוין, והוא הצליח להוציא ממני דברים טובים. אני אוהב אותו מאוד. היה לנו חיבור נהדר בנבחרת, והזכייה בתואר על אדמת גרמניה הייתה חוויה שלא אשכח לעולם".

בסיום העונה נקבע לצ'אצ'אשוילי מעמד של ספורטאי מצטיין בצה"ל: אחרי הטירונות הוא יצא לשנת התחשלות באקדמיית כדורסל בצ'כיה. "מכיוון שהתחלתי לשחק מאוחר הרגשתי צורך להמשיך לפתח את היסודות, את היכולות הטכניות ואת הגוף שלי, לפני שאני מתחיל לשחק ברמת הבוגרים", הוא מסביר. "זו הייתה חוויה מעצבת, הפעם הראשונה שהייתי לבד בלי יכולת לברוח להורים אם אני צריך משהו. היה לי קשה בהתחלה כי הייתי צריך להתרגל למנטליות השונה, וזו הייתה הפעם הראשונה שממש יצאתי מאזור הנוחות, דבר שחשוב לטעמי לעשות. אבל אני מאמין שהחוויה הקרובה שלי בגרמניה במסגרת קבוצה מקצוענית

תהיה שונה לחלוטין. אני מתרגש עכשיו הרבה יותר משהתרגשתי מהנסיעה שלי כשהייתי בן ."18

תהליך ההתפתחות של צ'אצ'אשוילי חטף מהלומה ברגע אחד, כשבקיץ ,2018 בשלב ההכנות של נבחרת העתודה לאליפות אירופה נוספת, שהתקיימה אז בישראל, קרע את הרצועה הצולבת בברך. "ברגע שאמרו לי שאצטרך לעבור שיקום במשך שנה חרב עליי עולמי", הוא מספר. "למזלי מהר מאוד הצלחתי לשנות גישה, ועל אף הלחץ שמדובר בשנה קריטית שאפסיד והמחשבה שמי יודע אם אצליח להתאושש, הפנמתי שאני עדיין צעיר, שבדרך כלל מתאוששים כמו שצריך מהפציעה הזו ושזה לא סוף העולם כי יש לי עוד הרבה שנים לשחק. חודש אחרי הפציעה עברתי ניתוח ונכנסתי למסלול של טיפולי פיזיותרפיה במשך חצי שנה. אחר כך חזרתי לאט־לאט למגרשים".

איך עברה השנה הזו?

"ניסיתי לעסוק בהרבה דברים אחרים; למדתי וחקרתי על נדל"ן, עסקתי קצת במניות, אבל שום דבר מזה לא הצליח יותר מדי. בדרך היו לי רגעי משבר. היו ימים שפתאום סבלתי מכאבים באימון שתסכלו אותי, כי הייתי צריך שוב לשבת כמה ימים בצד. אבל בתהליך כזה טבעי מאוד שיהיו עליות וירידות ועם הזמן חזרתי לעצמי".

כשהבראת, הרבה קבוצות מליגת־העל פנו אליך. מה גרם לך לבחור בגליל עליון בלאומית?

"אני חושב שזו הייתה החלטה טובה והמקום הנכון להגיע אליו. הגליל היא קבוצת חממה, מקום קסום ומיוחד. היה מאוד נוח מבחינתי להגיע למקום שבו מצפים ממני לשלוט בליגה הלאומית, ולמזלי זכיתי להרבה אנשים טובים סביבי - המשפחה, הסוכן ואנשי הגליל הנהדרים, שנתנו לי מעטפת של אנשים שרוצים בטובתי. הם הזכירו לי שרק חזרתי מפציעה, שהכול בסדר, שאפשר להתקדם צעד־צעד. היה לי שקט לעבוד, להתגבר על הקשיים ולהשתפר".

החיבור בין הצדדים הצליח, ובסוף העונה עלתה הגליל בחזרה לליגה הבכירה. בעונה השנייה שלו שם סיימה הקבוצה במקום השישי המכובד והעפילה לפלייאוף. צ'אצ'אשוילי קלע 7.9 נקודות (משחק שיא של 17 נקודות מול הפועל תל־אביב), בנוסף ל־2.5 ריבאונדים ו־4.1 אסיסטים בממוצע לערב, ובסיום הליגה זכה בתואר תגלית העונה. "אני שמח שעשינו עונה טובה בליגתהעל ושהצלחתי לבלוט, וחושב שהיום אני טוב יותר משהייתי לפני הפציעה", הוא מנתח. "אני ממשיך לעבוד ורוצה כל הזמן להתקדם".

בעקבות ההצטיינות שלו, זומן צ'אצ'אשוילי לנבחרת הבוגרת, והקיץ הוא ישתתף במשחקי מוקדמות אליפות העולם ולאחר מכן אליפות אירופה. "לפני האימון הראשון שלי בבוגרת התרגשתי להתאמן עם שחקנים כמו גיא פניני וגל מקל, שעד לפני כמה שנים ראיתי רק בטלוויזיה", הוא נזכר בחיוך. "כיף להרגיש שאני נמצא במקום הזה מבחינת היכולת, וזה גם עזר לביטחון שלי. כרגע אני חלק מהסגל המורחב ואעשה הכול כדי להיות בסגל הסופי, אבל איתי או בלעדיי, יש לנו נבחרת טובה ואני אופטימי לקראת המשימות הקרובות שלנו".

על מה אתה חולם?

"אני חולם תמיד הכי גבוה שאפשר, יורוליג ,NBA־ו אבל בפועל אני עוסק בכאן ועכשיו ופחות בחלומות. זה עוזר לי להתרכז וליהנות יותר מהעשייה היומיומית".

יש לך זמן לעיסוקים אחרים?

"אני אוהב לקרוא ספרי היסטוריה, פילוסופיה והגות. עכשיו אני קורא את 21' מחשבות על המאה ה־12' של יובל נח הררי. אבל אני גם נהנה לשחק במשחקי וידאו, לשמוע מוזיקה, לשיר למרות שאני לא יודע ולכתוב על דברים שקרו לי במשך היום או מסקנות על החיים. בגליל אהבתי ללכת לשים את הראש במשך שעתיים בגדה של הירדן ותמיד חזרתי הביתה עם כמה תובנות".

בסולם האושר מאחת לחמש, איפה אתה?

"אני חושב שאני בשלוש, באמצע. אושר זה פרץ אנרגיה נהדר, אבל אני מרגיש שאני במקום שאני נהנה מהדברים ומהיומיום, ולא נמצא באיזה אושר עילאי. אני מאמין שתחושות כאלה אתה מרגיש כאשר זכית בתואר או עשית משהו חשוב, ואני נמצא באזור שאני רוצה להיות. מבחינתי שלוש זה החיים, וטוב לי ממה שיש לי".

"כשקבוצה כמו מכבי מציעה לך חוזה, ברור שאתה עוצר לרגע וחושב. בטח כשאדם כריזמטי כמו עודד קטש מדבר איתך. אבל גם במקרה הזה הרגשתי שזה לא הזמן הנכון עבורי להגיע לשם"

12.8.2022 | ט"ו באב תשפ"ב | |

על המסך

חתונמי, כמובן

רוצים להשתתף במדור? כתבו לנו:

אוכל אפרת ליכטנשטט

he-il

2022-08-12T07:00:00.0000000Z

2022-08-12T07:00:00.0000000Z

https://digital-edition.makorrishon.co.il/article/283145727504242

Israel Hayom