מקור ראשון

העובדה שאישה עושה תפקיד כזה במקום הזה היא הישג גדול

היא נלחמת בתדמית השלילית של בתי הדין הרבניים, בין היתר באמצעות שיפור השירותים הדיגיטליים, אבל יודעת שגם אם תצליח בכך ההתנגדות למערכת לא תיעלם. ריאיון עם הסמנכ"לית מיכל גולדשטיין, בלי מילה על מלחמות היהודים במקום

"עשינו כאן מהפכה". גולדשטיין בבית הדין הרבני האזורי בירושלים

ה"כשנכנסתי אתגר הראשון שעימו התמודדה סמנכ"לית בתי הדין הרבניים מיכל גולדשטיין, היה למצוא מקום לשבת. לתפקיד התקשר אליי המזכיר הראשי של בית הדין הרבני הגדול ואמר לי: יש כינוס של כל עובדי המזכירות והמנהלה, וכממונה עליהם נשמח שתצטרפי. הגעתי לאולם מלא אנשים בחליפות ועניבות וכובעים. הכינו שם שולחן עגול גדול, ופתאום שמתי לב שקומץ הנשים שנכחו שם ישבו סביב שולחן קטן בצד האחורי. "אמרתי לעצמי, אני הסמנכ"לית, אני המנהלת של כל העובדים פה, אני לא יכולה לשבת בשולחן האחורי. תפסתי מקום בשולחן הראשי, התיישבתי ולא נשמתי. הנוכחים התחילו להתאסף אל השולחן, נבוכים. כל מי שהגיע חיפש לשבת הכי רחוק ממני, אף אחד לא התיישב לידי. מי שהציל אותי היה עורך דין ממחלקת הייעוץ המשפטי. הוא בא והתיישב לידי ורק אז יכולתי לנשום. אבל זהו, מאז שהסכר נפרץ זה הפך לנורמה".

גולדשטיין שולפת את תמונת הניצחון: הזמנה צבעונית מודפסת להכנסת ספר תורה לבית הדין הרבני האזורי בתלאביב. שמה המלא מתנוסס בגאון לצד שמות המוזמנים האחרים, דיינים ובכירים חרדים. "הושיבו אותי שם בשולחן הנשיאות, ליד ראש אבות בתי הדין של תל־אביב הרב זבדיה כהן והמנכ"ל הרב דוד מלכא. אני מנהלת מקצועית. אני לא אדם דתי ואין לי אג'נדה אישית בנושאים דתיים, אבל העובדה שאישה עושה תפקיד כזה במקום הזה היא בעצמה הישג גדול. אחרי ארבע שנים אני כבר נתפסת כבשר מבשרו של המקום, וכבר לא מרגישה נטע זר".

גולדשטיין נולדה לפני 67 שנים בקיבוץ כיסופים שבעוטף עזה, להורים ילידי ארה"ב שעלו ארצה ועסקו בחקלאות ובהוראה. ההורים לא היו דתיים, אך היא מציינת כי "סבא שלי היה רב" בטמפל עמנואל של הקהילה הקונסרבטיבית, ו"ההורים היו גאים בייחוס המשפחתי שהגיע עד לרמ"א". בצבא שימשה מ"פ של חיילות בחטיבת הנח"ל, ובהמשך למדה חינוך ומקרא באוניברסיטה העברית, שם גם הכירה את בעלה, אז יו"ר אגודת הסטודנטים. "לא הייתי מעלה בדעתי לצאת עם אדם דתי חובש כיפה, אבל היה לו משרד והוא היה נואם בחסד. כשהוא התחיל איתי

חששתי, איך אחיה עם אדם דתי, אבל כמו שאומרים - האהבה מנצחת. הוא נשאר דתי עד יום מותו לפני כשלוש שנים, ובנינו בית מכיל ומכבד". בני הזוג נמנו עם מקימי מעלה־אדומים, ולהם ארבעה ילדים.

את הקריירה שלה החלה גולדשטיין במחלקת ההדרכה של המוסד לביטוח לאומי. בהמשך עברה למשרד הפנים והתקדמה לתפקיד מנהלת אגף בכירה הממונה על ההדרכה, ואף שימשה חברה בוועדה לקביעת גבולות השיפוט המוניציפליים של הרשויות המקומיות. לפני ארבע שנים וחצי פנה אליה אחד הממונים עליה והציע לה להתמודד במכרז לתפקיד סמנכ"לית בתי הדין הרבניים, תפקיד שנפתח לאחר שארגוני הנשים עתרו לבג"ץ בדרישה שיחייב את בתי הדין למנות מנכ"לית. "השופט רובינשטיין הציע לבתי הדין להתחיל במינוי סמנכ"לית. התמודדתי ונבחרתי. אגב, בעתירה עצמה הפסדנו, והיום אפשר גם למנות מנכ"לית לתפקיד". זו לא תהיה הפעם האחרונה בריאיון שבה גולדשטיין מדברת על בתי הדין הרבניים בגוף ראשון, גם כאשר התוכן לא תואם את עמדתה האישית.

גולדשטיין, הפועלת מתחת למנכ"ל הרב דוד מלכא, היא הממונה הישירה על 11 מזכירויות בתי הדין הרבניים

אלישיב רייכנר

he-il

2021-10-22T07:00:00.0000000Z

2021-10-22T07:00:00.0000000Z

https://digital-edition.makorrishon.co.il/article/281960315952376

Israel Hayom